


um:ag Vakfı Yayınları: 153
Medya Raporları: 1

Otoriter 
Neoliberalizm Kıskacında

Alternatif Medya
Gülseren Adaklı

Ankara, Mart 2024

ISBN: 978-605-7882-73-8
(Sertifika No: 45642)

	 Yayın Yönetmeni	 :	 Tezcan DURNA
	 Dizi Editörü	 :	 Tezcan DURNA
	 Kapak Tasarım	 :	 Tuğçe VİDİNLİLER
	 Sayfa Düzeni	 :	 Şadan SAÇI
	 Dizgi	 :	 um:ag

Kitapta yer alan makalelerin içerik sorumluluğu yazarlarına aittir. Tanıtım için 
yapılacak kısa alıntılar dışında yayıncının yazılı izni alınmaksızın hiçbir şekilde 
kopyalanamaz, elektronik veya mekanik yolla çoğaltılamaz, yayımlanamaz ve 

dağıtılamaz.

Bu kitap Hollanda Büyükelçiliği MATRA desteğiyle hazırlanmıştır.

Paris cad. No: 14 Kavaklıdere – Ankara
Tel: 0 312 417 77 20 (PBX)  Faks: 0 312 417 57 46

http://www.umag.org.tr | e-posta: umag@umag.org.tr





Otoriter 
Neoliberalizm Kıskacında 

Alternatif Medya
Gülseren Adaklı



İÇİNDEKİLER

Giriş.............................................................................................................5

Hâkim medyanın genel görünümü........................................................8

	 Denge politikasına geçit yok: Habertürk, Fox, Flash,  
	 El Cezire…........................................................................................10

	 Sansür düzenlemeleri......................................................................15

	 Yabancı medya kuruluşlarının Türkiye faaliyetlerine  
	 sıkıdüzen...........................................................................................19

İslamcı-Otoriter-Neoliberal rejime karşı demokratik iletişim 
mümkün mü?..........................................................................................20

	 Anka Ajansı ve Güneşim Medya...................................................22

	 Cumhuriyet.......................................................................................24

	 HalkTV..............................................................................................27

	 Sözcü .................................................................................................28

	 Diğer muhalif haber mecraları.......................................................30

	 OdaTV ve muhalif medyanın damgalanması.............................31

Hâkim medya dışında öne çıkan bazı haber mecraları.......34

Web performanslarına göre Türkiye’deki lider haber  
mecraları (Temmuz 2023)........................................................37

Web performanslarına göre muhalif haber mecraları  
(Temmuz 2023)..........................................................................37

	 Yabancı içerik platformları.............................................................38

Türkiye’de faaliyette olan yabancı dijital içerik p 
latformları..................................................................................38

	 Yerli dijital içerik platformları........................................................41

Bazı ulusal dijital içerik platformları.....................................42

Ne yapmalı?.............................................................................................42

Kaynaklar.................................................................................................44

Yazar Hakkında.......................................................................................52



OTORİTER NEOLİBERALİZM KISKACINDA ALTERNATİF MEDYA

5

Giriş1

Türkiye’de medyanın oldukça dar olan göreli özerklik alanı, son 
yirmi yılda radikal biçimde ortadan kalkmaya yüz tutmuştur. 
Gazeteciliğin Anayasal güvence altına alınıp Batılı standartlara 
kavuşturulduğu 60’lı yıllardan itibaren genişleyen bu alanda, 
1980 darbesi ile bütün kazanımlar kaybedilmeye başlamış, AKP 
iktidarı ile birlikteyse kayıplar “geometrik” olarak artmıştır. 
Stratejik bir plana bağlı görünen AKP medya politikaları; otori-
ter bir devlet aygıtıyla, sistem olarak “otoriter neoliberalizmle” 
mümkün hale gelmektedir2. Bir Ortadoğu ülkesi olarak Türkiye, 
bölgedeki diğer rejimlerle ortak otoriter eğilimler taşımaktadır, 
ancak parçası olmaya çalıştığı Avrupa’nın bazı demokrasilerinde 
de otoriteryan medya politikaları, siyasete katılım ve ifade öz-
gürlüğü bakımından büyük bir tehdit olarak yükselmektedir3. 
Medya için ifade özgürlüğünün önemli bir veçhesi, medya kuru-
luşlarında sahipler ya da devlet müdahalesinden uzaklıkla ölçü-
lebilen editöryel bağımsızlıktır. Avrupa çapında devletle medya 
arasındaki ilişkiye odaklanan bir rapor, devletin kamu medyası-
nın yanı sıra özel medyayı da ele geçirerek editöryel bağımsızlığı 
ciddi biçimde aşındırdığını göstermektedir. 

… Orta ve Doğu Avrupa ile Türkiye’deki devlet medyası, 
çoğunlukla hükümetin sözcüsü olarak hareket etmeye de-
vam ediyor. Bu bölgedeki yayın organları, Avrupa’daki tüm 
devlet kontrolündeki ve devlet tarafından ele geçirilen med-
yanın %86’sından fazlasını oluşturuyor. 

1	 Bu çalışmanın kısa zamanda ortaya çıkmasında katkılarını esirgemeyen ger-
çek gazetecilere ve araştırmacılara müteşekkirim. GA

2	 Bilge Yeşil, AKP döneminde medyayı incelerken, Türkiye’deki rejimi Ian 
Bruff’ın (2014) “otoriter neoliberalizm” kavramıyla açıklıyor ve kavramın 
analitik gücünü şu şekilde ortaya koyuyor: “Bu terim güçlü devletin serbest 
piyasa politikalarıyla uyumunu anlamamıza yardımcı olmakla kalmıyor, ‘belli siya-
saları ve kurumsal uygulamaları sosyal ve politik muhalefetten yalıtmak amacıyla 
devletin ve kurumsal gücün yeniden yapılandırılmasını’ da anlamamızı sağlıyor… 
Çağdaş Türk politik ekonomik düzenini otoriter neoliberalizm olarak ele almak, dev-
leti yalnızca baskıcı bir varlık olarak değil, aynı zamanda ekonomi politiği, küresel pi-
yasanın gereklerine uygun olarak yeniden yapılandırmayı teşvik eden bir aktör olarak 
görmemize de yardımcı oluyor.” (2016: 12)

3	 Ortadoğu ülkelerindeki medya politikalarının genel manzarası için örneğin 
bkz. Guaaybess, 2023.



6

… Bölgedeki endişe verici eğilimlerden biri, devlet yetkilile-
rinin ve iktidardaki siyasi partilerin çok sayıda özel sektöre 
ait medya kuruluşunun editoryal gündemi üzerinde kontrol 
sahibi olduğu özel ele geçirme modelinin yükselişidir4. Bu 
modele uyan 21 medya grubunun tamamı bu bölgedeki dört 
ülkede yani Macaristan, Polonya, Sırbistan ve Türkiye’de 
bulunuyor. Söz konusu gruplardan bazıları, muazzam bir 
pazar gücüne sahip büyük medya portföylerinden (yayın-
cılık, yazılı medya ve internet portalları dâhil) oluşan 
medya holdingleridir... (Dragomir ve Söderström, 2022)

Türkiye’de “devlet medyası”. SC (Devlet Kontrolündeki Medya), CaPr (Devletin 
Ele Geçirdiği Özel Medya) Dragomir ve Söderström, 2022

4	 Aşağıdaki tabloda CaPr (Captured Private Media= Devletin Ele Geçirdiği Özel 
Medya) şeklinde kodlanan özel medya grupları, bu modelle ilişkilidir.



OTORİTER NEOLİBERALİZM KISKACINDA ALTERNATİF MEDYA

7

2023 seçimlerinden önce, batı kapitalizminin önemli sözcülerin-
den The Economist dergisinin hazırladığı özel sayısı şu başlıkla 
çıkmıştır: “Türkiye diktatörlüğün eşiğinde olabilir.” Derginin 
ayrıntılı değerlendirmeleri arasında ifade özgürlüğüne ve med-
yaya yönelik ağır yaptırımlar da yer almaktadır: 

Türkiye’deki haber kuruluşlarının yalnızca onda biri bağım-
sız veya muhalif eğilimli olarak nitelendiriliyor ve bunlar bile 
çoğu zaman hükümetin yolsuzluğu veya Sayın Erdoğan’a 
yönelik eleştiriler gibi resmi kırmızıçizgilerden uzak duru-
yor. Bir zamanlar eleştirel seslerin sığınağı olan internet artık 
hiç de öyle değil. 2014’ten bu yana dört yıla kadar hapisle 
cezalandırılabilen “cumhurbaşkanına hakaret” suçlamasıyla 
soruşturulan 200 bin kişi hakkındaki delillerin çoğunu sosyal 
medya paylaşımları oluşturuyor (The Economist, 2023).

AKP medyası, benzer değerlendirmelerde olduğu gibi bu örnek-
te de “Batının Türkiye üzerindeki oyunları” şeklinde özetlenebi-
lecek düşmanlaştırma söylemi ile yanıt vermiştir: “The Econo-
mist’in Türkiye’de yaklaşan Cumhurbaşkanlığı ve Milletvekili 
seçimlerini konu alan son özel sayısı, Biden’ın ‘Erdoğan’ı mağ-
lup etme’ yol haritasının uygulanmasından başka bir şey değil” 
(Öcal, 2023). Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanı Fahrettin Altun 
da söz konusu haberde yer alan iddialara ya da verilere yanıt 
üretmek yerine, dergiyi dezenformasyona yaslanan “sahte bir 
gazetecilik” yapmakla suçlamıştır  (Bianet, 20.1.2023).

Devletin bütün iletişim vasatlarını herhangi bir demokratik 
denetime izin vermeksizin kullanan ve bunun yanı sıra özel gö-
rünümlü havuz medyasını da bir devlet aygıtı olarak inşa eden 
AKP iktidarının medya piyasası analizlerini de büyük ölçüde 
imkânsız hale getirdiğini söylemek mümkündür. 1980 darbe-
siyle birlikte ete kemiğe bürünmeye başlayan neoliberal medya 
mimarisinde de enikonu rasyonel bir piyasayı dışlayan bir yapı 
söz konusuydu, ancak bugünkü yapı, ondan çok daha farklı bir 
şekilde tek merkezli, iç çelişkilerini en aza indirmiş küçük bir Le-
viathan görünümündedir. Dolayısıyla bu sınırlı çalışmada hâkim 
yapının temel dinamiklerini ve aktörlerini genel düzlemde 
aktardıktan sonra, imkân ve nüfuz alanları çok daha dar olup 
çelişkileri zaman zaman çok daha yoğunlaşabilen, şu ya da bu 



8

şekilde bu yapının özsel parçası olmayan ulusal ve uluslararası 
medya kuruluşlarının demokratik bir iletişim ortamının inşası 
için ne tür olanaklar ve sınırlılıklar barındırdığını yine genel ola-
rak ortaya koymak istiyorum.

Hâkim medyanın genel görünümü

14 Mayıs 2023 tarihli TBMM ve Cumhurbaşkanlığı seçimlerin-
den kısa süre önce, başta Diyarbakır olmak üzere çeşitli illerde 
iki yüze yakın Kürt gazeteci, avukat, sanatçı gözaltına alınmıştır. 
Gözaltıları protesto edenler de gözaltına alınmış, artık alışılmış 
“terör” retoriği ile ülkede iktidara yönelik en basit eleştirilerin 
bile cezasız kalmayacağı mesajı verilmiştir (Mezopotamya Ajansı, 
25.4.2023). Ancak ifade özgürlüğünün ötesinde hukuk devleti-
ni hiçe sayan bu ve benzeri operasyonlardan, ülke nüfusunun 
çoğunluğunun ya haberi olmamıştır ya da iktidarı destekleyen 
geniş halk kesimleri açısından bir özgürlük sorunu olarak de-
ğil “terör operasyonu” olarak algılanmıştır. Otoriter neoliberal 
medya mimarisinde, bu kadar önemli bir olayın ya haber değeri 
yoktu ya da gerçeklikle ve demokrasiyle bağları koparılmıştı. Bir 
avuç liberal ve/veya sol mecra dışında olayı standart gazeteci-
lik normlarına göre çerçevelendirecek bir ana akım medya, bir 
zamanlar vardıysa bile artık yoktu. Zira Gezi protestolarının ar-
dından literatüre giren “havuz medyası” teriminde ifade bulan 
hükümet medyası, 2018’de sektörün en etkin medya sahibi olan 
Aydın Doğan’a ait medya varlıklarının Erdoğan’a yakın Demirö-
ren Grubuna devredilmesi ile birlikte niceliksel ve niteliksel ola-
rak büyümüş, manzara tamamen değişmiştir.

Türkiye’de medya manzarasını oluşturan başat aktörler; 
•	 Devlet medyası (AA, TRT, vb.) 
•	 Hükümete doğrudan bağlı medya şirketleri (Turkuaz, 

Demirören, Albayrak, Turk Media, Hayat Görsel, İhlas, 
Doğuş, Ciner5, vd) 

5	 İktidarın kontrolündeki, hâkim, anaakım, alternatif, muhalif, vb. gibi katego-
riler her şeye rağmen yerli yerine oturmuş değildir. Bütün yazının, sınırlı da 
olsa kararsız ya da değişken bir kesimin varlığı akılda tutularak okunmasında 
fayda vardır. Bu bağlamda yakın zamana kadar tam boy hükümete bağlan-
mayan Ciner medyası artık “hükümete doğrudan bağlı medya” kategorisin-
de sayılabilir. Ancak Türkiye siyasetindeki dalgalanmalara bağlı olarak Ciner 
grubunun bu tutumu da değişebilir. 



OTORİTER NEOLİBERALİZM KISKACINDA ALTERNATİF MEDYA

9

•	 Yabancı ülkelerle bağlantılı haber kanallarının Türkçe 
servisleri (DW, VOA, BBC, Sputnik, Euronews, vd),

•	 Uluslararası/Ulusal içerik platformları (Netflix, Amazon, 
BlueTV, vb), 

•	 İktidarla denge politikası izleyen etkin medya kuruluşları 
(Habertürk, Fox TV, Flash TV, vb), 

•	 İktidarla gerilim içindeki küçük medya oluşumları 
(Cumhuriyet, Halk TV, Sözcü, Medyascope, T24, Anka, 
vd),

•	 Twitter, Facebook, Instagram, Yoıutube, TikTok gibi ulus-
lararası sosyal medya platformları olarak sıralanabilir. 

Medya sektöründe, temel olarak kamu bankalarından sağlanan 
geniş ölçekli ve çoğu geri ödenmeyen kredilerle sermaye trans-
feri AKP iktidarı döneminde adeta kural haline gelmiştir. Yeni 
sahipler, aldıkları kredilerin borçlarını ödeme yükümlülüğü de 
hissetmemektedir. Sabah-ATV iktisadi birliğinin 2007 yılında bu 
şekilde verildiği Çalık Holding’in “Turkuvaz” olarak tescilledi-
ği medya varlıkları, borçlar ödenemeyince 20 Aralık 2013’te bu 
kez Kalyon Grubuna devredilmiştir6. Bir zamanlar Türkiye’nin 
lider medya grubu olan Doğan Holding’i piyasadan silen iktidar, 
buradaki medya varlıklarını kamu bankalarından sağladığı kre-
diyle Demirörenlere aktarmıştır.

6	 TMSF; Turgay Ciner’in Dinç Bilgin’den satın aldığı Sabah Gazetesi ile ATV’ye 
2007 yılında el koymuş, sonra da bu iki medya varlığı 22 Nisan 2008’de 1.1 
milyar dolar karşılığında Çalık Grubu’na satılmıştı. https://web.archive.
org/web/20160927065608/http://www.hurriyet.com.tr/sabah-ve-atv-kal-
yona-satildi-25407253 



10

Demirören Grubuna bağlı şirketler

Denge politikasına geçit yok: Habertürk, Fox, Flash, El 
Cezire…

AKP’nin ulusal medyada kendisine doğrudan muhalefet 
etmemeyi tercih eden ve etkin görünen mecralarla ilişkisi, ikti-
darın bu alandaki otoriterliğinin bir ölçüsü olabilir. Ana akım 
medyada her türlü uyum çabasına rağmen tamamen kontrolüne 
girmemiş olan Ciner Grubuna yönelik tutumu bunun tipik bir 
örneğidir. 2018’de, yani lider konumundaki Doğan Grubunun 
sektörden ayrıldığı yıl, Habertürk, o dönem Türkiye için oldukça 
yüksek sayılabilecek iki yüz binlik tirajına rağmen kâğıt gazete 
basmamaya karar vermiştir. Yüksek tirajına rağmen neredeyse 
satış geliri olmayan AKP medyasından çok daha az reklam alma-
sını kâğıt gazeteden vazgeçmesine gerekçe olarak gösteren Ciner 
Medya Grubu, enikonu enformasyon içeren standart haberleştir-
meden uzaklaştırılıncaya kadar baskı altına alınmıştır. 



OTORİTER NEOLİBERALİZM KISKACINDA ALTERNATİF MEDYA

11

2021 Mayısında MHP, Habertürk televizyonuna karşı boy-
kot çağrıları başlatmış, sosyal medya üzerinden büyüyen tartış-
manın sonunda iki üst düzey yönetici görevden uzaklaştırılmış-
tır (Oğur, 2021)7. Bu olaydan kısa süre sonra gazetenin başyazarı 
konumundaki Fatih Altaylı (2021), Anadolu Ajansı tarafından 
servis edilen bayram mesajlaşmasında Cumhurbaşkanının 
uyuklamasını gündeme alınca Habertürk yine iktidarın hedef 
tahtası haline gelmiştir.8 İktidarın doğrudan sözel saldırıları ve 
bunun sosyal medyadaki yankıları karşısında haber yönetimi 
direnmiş (Bildirici, 2021), ancak 2023 seçimlerinden sonra kanal, 
siyasi içerikli yayınları azaltma kararı almış, Fatih Altaylı gruba 
veda etmiştir. (Altaylı, 2023). Kanalda bu gelişmeler yaşanırken 
internet sitesinde yazarların siyasi içerikli yazılar yazmasına son 
verilmiş, bu karar üzerine bazı televizyondaki programcıları Ha-
bertük’ten ayrılarak TV100, Halk TV gibi televizyon kanallarına 
geçmiştir. 

İktidarın doğrudan kontrolü dışındaki önemli medya 
kuruluşlarından bir diğeri, Fox TV’dir. Enver Ören’e ait TGRT te-
levizyonu, 2006’da dünya medya devlerinden Murdoch’un şem-
siye şirketlerinden Fox International’a satıldıktan sonra isim ve 
format değiştirmiştir. Özellikle Gezi protestoları sırasında görece 
liberal bir yayıncılık anlayışıyla öne çıkan Fox TV, kısa zamanda 
muhalif izleyicilerin haber kaynakları arasında ilk sıralara yer-
leşmiştir.9 Medyaya yönelik baskıların yoğunlaşarak arttığı son 
dönemde ise kanal, “rahatsızlık verici” kadrolarını kaybetmek 
pahasına hükümete karşı bir tür denge politikası yürütmekte-
dir10.

7	 Bu iki kişi, görevden uzaklaştırılmakla birlikte, Habertürk’te program yapım-
cısı ve yazar olarak çalışmaya devam etmiştir.

8	 Altaylı’nın yazısında, OdaTV’nin servis ettiği, finansmanını yurtdışı fonlar-
dan sağlayan muhalif medyaya yönelik saldırılar ve iktidarın göçmen politi-
kaları da eleştirilmektedir.

9	 2017’de Murdoch’un şemsiye şirketlerinden Fox, Walt Disney’e satılmış ve 
böylece Türkiye’deki Fox TV de Disney’e geçmiştir.

10	 Doğrudan AKP’nin kontrolünde olmayan ve ortada durmaya çalışan medya 
kuruluşlarında “Alo Fatih” vak’asından bu yana AKP’nin “muhbirleri” oldu-
ğu, iktidarın hoşuna gitmeyecek bir haber söz konusu olduğunda merkezle 
haberleşerek o haberin yayımlanmasını engelledikleri bilinmektedir.



12

Aynı kategoriye girebilecek örneklerden biri, 15 Ocak 
1992’de bölgesel bir müzik-eğlence kanalı olarak kurulan 
Flash TV’dir. Bursa’lı işadamı Ömer Ziya Göktuğ ile kardeşi 
Mehmet Emin Göktuğ’un kurucu olduğu kanal 1 Mart 2019’da, 
hükümetten gelen baskılara dayanamayarak yayınına ara 
verdiğini duyurmuştur. Daha sonra kanalın sahiplerinden Ömer 
Göktuğ, Hükümetin sürekli olarak yayın içeriklerine müdahale 
etmek istediğini; “Erhan Göksel’e program yaptırma”, “Abdülla-
tif Şener’i kanala çıkarma”, “Turhan Çömez’i işten at”, “kanalın 
başına şunu koy”, “haber programlarını kaldır” gibi taleplerde 
bulunduğunu belirtmiştir. Bu tür talepleri, editoryal bağımsız-
lık gereği hiçbir içeriğe kendisinin karışmadığını belirterek red-
dettiğini, 2018 Cumhurbaşkanlığı seçimlerinde hem Erdoğan’ın 
hem de Muharrem İnce’nin mitinglerini yayınlayarak tarafsız 
davrandıklarını ifade eden Göktuğ, “tarafsızlığın yetmediğini” 
şu sözlerle açıklamıştır:

Bizim binamız Bursa’da stadın karşısında. Kim orada mi-
ting yapsa ‘binaya benim resmimi as’ diye rica ediyor. Mu-
harrem Bey’in resmini astık. Tayyip Bey’in resmini asmaya 
mecburmuşuz gibi yaptılar. Kızdım, son anda asmadık.” 
Erdoğan’ın o gün “o binayı indireceğiz” dediğini iddia 
eden Göktuğ; Bursa Belediyesi’nin, Cumhurbaşkanı’nın 
telkinleriyle, Flash TV binasını yıkmaya karar verdiğini ifa-
de ediyor. Göktuğ’a göre deprem yönetmeliği de bahane 
ediliyor (Terkoğlu, 2019).

Gerçekten de dava süreci henüz tamamlanmamışken 5 Şubat 
2019 tarihinde Bursa Büyükşehir Belediyesi ekipleri kanalın bi-
nasını yıkmıştır.11

11	 İstinaf mahkemesi 20 Şubat 2019’da Flash TV lehine karar vermiştir.



OTORİTER NEOLİBERALİZM KISKACINDA ALTERNATİF MEDYA

13

5 Şubat 2019: Flash TV’nin bulunduğu Tower Plaza yıkılıyor

1 Mart 2019: Flash TV’nin kendi ekranından yaptığı veda 
duyurusu

Bu olaylardan üç yıl kadar sonra formatı değiştirilerek Flash Ha-
ber adını alan kanal, 11 Ekim 2021 tarihinde yeni logosuyla ve 
muhalif bir kimlikle yayın hayatına dönmüştür. Kanalın kurucu-
larından Mehmet Emin Göktuğ, önce kardeşi Ömer Göktuğ’un, 
onun ölümünün ardından yeğenlerinin Flash TV’yi “kaynağı be-
lirsiz bir fonla” yasadışı olarak yeniden faaliyete geçirdikleri için 
dava açmıştır. (Cumhuriyet, 20 Nisan 2022)

AKP iktidarı ile haber kuruluşları arasında tarafsızlık gibi 
gazetecilik standartlarının önemli bir rol oynadığı bir başka olay, 



14

Katar merkezli haber kuruluşu El Cezire’nin Türkiye macerası-
dır. Al Jazeera Türk Digital adı altında devletin elindeki bir ka-
nalın12 frekansının satın alınmasıyla 2011’de başlayan macera, 22 
Ocak 2014’te internet üzerinden haber yayınıyla sürdürülmüş-
tür. Ancak yıllar süren hazırlık sırasında kanalın uluslararası ya-
yıncılık standartları ile Türk devletinin çıkarları arasında ciddi 
çatışmalar ortaya çıkmıştır.

El Cezire, İngilizce ve Arapça yayınlarında terörist lafını 
kullanmıyor... Pek çok uluslararası haber kanalı gibi El Ce-
zire de ‘direnişçi grup’ gibi sıfatlar kullanıyor PKK için... 
El Cezire, Türkiye yayınlarında da uluslararası haber dili-
nin geçerli olması gerektiğini savundu, daha açık söylersem 
PKK için ‘terörist’ demeye yanaşmadı... Böylece El Cezire’yi 
Ortadoğu politikası için önemli gören Türkiye hiç bekle-
mediği bir olayla karşılaştı. Ayrılıklar yaşandı. Bu olaylar 
sonrasında da Türk Dışişleri’yle El Cezire arasında soğuk 
rüzgârlar esmeye başladı. El Cezire’nin Türk ortağı işada-
mı Vural Ak bu yılın başında ortaklıktan ayrıldı... Kanalın 
yayınlarını denetlemek için atanan gazeteci Nuh Yılmaz da 
aynı tarihlerde görevini bıraktı. (Semercioğlu, 2012)

Semercioğlu, yukarıda alıntıladığımız yazısının sonunda ka-
nalın Türkiye’deki haber dili politikalarını gözden geçireceğini 
ve ondan sonra yayına başlayacağını belirtse de El Cezire Türk 
hiçbir zaman antene çıkamamıştır. 3 Mayıs 2017 tarihi itibariyle 
kanaldan yapılan açıklamaya göre “Al Jazeera Media Network’ün 
… yürütmüş olduğu iş gücü optimizasyonunun bir parçası olarak” Al 
Jazeera Türk Digital, faaliyetlerini sonlandırmıştır. Arap Baha-
rında halk protestolarını haberleştirerek dünya çapında üne ka-
vuşmuş, bu ününü koruyabilmek için de uluslararası yayıncılık 
standartlarına bağlı kalmak zorunda hisseden bir medya kuru-
luşu, AKP iktidarı için pek de kabul edilebilir bir olgu değildir. 
Nitekim Arap Baharının zirvesinde ve henüz hazırlık aşamasın-
dayken bir Amerikan dergisinde “tamamen özerk bir Türkçe ha-

12	 1993 Yılında Erol Aksoy’un kurduğu Cine5’e 2004’te el konulmuş ve daha 
sonra satışa çıkarılmıştır.



OTORİTER NEOLİBERALİZM KISKACINDA ALTERNATİF MEDYA

15

ber kanalı” olarak tanıtılan Al Jazeera Türk, kurumun İngilizce 
yayınlarından sonraki “en cesur proje” olarak değerlendirilmiştir 
(Ungerleider, 2011). Büyük umutlarla başlatılan projenin akame-
te uğraması, cesaretin sınırlarını işaret etmektedir.

Sansür düzenlemeleri

AKP Hükümeti; mevcut medyanın büyük çoğunluğunu ele 
geçirmesine ve sulh ceza mahkemeleri, Radyo ve Televizyon Üst 
Kurulu (RTÜK), Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) 
gibi kamu kurumları aracılığıyla dizginsiz bir kontrol gücü elde 
etmesine rağmen tam anlamıyla rıza üretememekte, uyguladığı 
politikalar her an başka bir toplumsal rahatsızlığın ortaya çıkma-
sına neden olmaktadır. Yeni ya da muhtemel açıkları kaydedip 
onlara karşı doğrudan politik ya da hukuki müdahalenin yol-
larını döşeyen iktidarın en önemli faaliyet alanı da, aktif ya da 
pasif rıza üretimi alanı olarak toplumsal iletişimdir. İktidar; son 
birkaç yılda gerçekleştirdiği sansür düzenlemeleri ile ifade alanı-
nı yerel İslami motiflerin küresel muhafazakârlıkla sarmalandığı 
yoğun bir müdahaleyle yönetmeye çalışmaktadır. Sadece bir fi-
kir edinmek için şu sayılara bakmak yeterlidir: Aralık 2022 itibarı 
ile 712,558 + Alan Adı,  150,000 + URL, 55,500 + Tweet erişime 
kapatılmıştır (IFD, 2023). RTÜK’ün son faaliyet raporuna göre 
kurum 2022’de Halk TV başta olmak üzere Tele 1, Fox, KRT gibi 
kanallara 71 milyon 251 bin 796 TL ceza kesmiş, 2 bin 264 yap-
tırım, 143 yayın yasağı kararı almıştır. (Sağkal, 2023; Görgülü, 
2022). 14 Mayıs 2023 tarihinde ilk turu yapılan Cumhurbaşkanlı-
ğı seçimlerinden önce bu ve benzeri uygulamalarda kullanılacak 
“yasama araçları” tamamlanmıştır.

1 Ağustos 2019’da yürürlüğe giren “Radyo, Televizyon ve 
İsteğe Bağlı Yayınların İnternet ortamından Sunumu Hakkında 
Yönetmelik”, yayın frekansları üzerinden gerçekleştirilen gör-
sel-işitsel yayıncılığa hasredilmiş bir yasayı, internet gibi daha 
geniş özgürlüklerin tanımlandığı bir alana teşmil etmiştir. Bu 
düzenleme RTÜK’e internette radyo, televizyon ve isteğe bağlı 
yayın hizmeti vermek isteyenlere on yıllık ücretli yayın lisansı 
verme ve gerekirse iptal etme yetkisi tanımaktadır. Yani bugüne 
kadar geçerli frekanslardan ve uydudan radyo-televizyon yayını 



16

yapmak isteyenlere yönelik lisans zorunluluğu, bağlı olarak 6112 
sayılı yayıncılık yasasının bütün koşulları internet yayıncılarına 
da dayatılmaktadır. 

Yaklaşık üç yıl sonra seçimlere yaklaşırken RTÜK, 9 Şubat 
2022 tarihinde yaptığı toplantıda, radyo-televizyon yayıncılığı 
yapmadıkları bariz olan DW ve VOA’nın lisans başvurusunda 
bulunmalarını kararlaştırmıştır (Hacaloğlu, 2022). Bu kuruluşla-
rın denetimi reddetmeleri üzerine 1 Temmuz 2022 tarihinde DW 
Türkçe ve Amerika’nın Sesi’nin Türkiye’den erişimi Ankara Sulh 
Ceza Hâkimliği tarafından engellenmiştir (Euronews, 2022). He-
nüz bu kararla ilgili olarak yapılan Anayasa Mahkemesi başvu-
rusu değerlendirilmemişken, 28 Ağustos 2023’te Ankara 9. Sulh 
Ceza Hâkimliğinin kararıyla VOA Türkçe’ye erişim bir kez daha 
engellenmiştir (İÖD, 28.8.2023). Engeli bir biçimde aşmanın tek-
nik yolları vardır ama bir haber kanalına erişimin engellenmesi, 
herkesin VPN gibi araçlara aşina olmayışı nedeniyle, internet 
hukuku ve ifade özgürlüğü konusunda uzman Prof. Yaman Ak-
deniz’in altını çizdiği gibi tam bir sansür mekanizması olarak 
işlemektedir.

2020 Temmuz ayına kadar mevzuatımızda içeriğin yayın-
dan çıkartılması yoktu. Uygulamada biz bunu tekil haberler 
için görüyorduk. Mesela VOA Türkçe web sitesinde yer al-
mış bir haber için ya da Diken, BBC Türkçe veya diğer haber 
sitelerinde yer alan haberler için bu uygulamanın yapıldı-
ğını görüyoruz. Bir haber sitesinin bütünü için bir karar 
aslında verilmiyor. VOA Türkçe web sitesinde yıllardır ya-
pılan binlerce içerik yer almakta iken bunların yayından çı-
karılması demek aslında haber sitesinin kapatılması anlamı-
na gelecektir. Dolayısıyla aslında sansür anlamına gelecek, 
tabi anayasa tarafından korunan ifade ve basın özgürlüğüne 
aykırılık teşkil edecektir (Hacaloğlu, 2023).

22 Temmuz 2020 tarihli ve 5651 sayılı İnternet Ortamında Ya-
pılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen 
Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkındaki Kanun’da yapılan de-
ğişiklikler de hem yerli hem de yabancı ülke medyalarını baskı 



OTORİTER NEOLİBERALİZM KISKACINDA ALTERNATİF MEDYA

17

altına almaya yönelik ek önlemler getirmiştir. Özellikle yasaya 
eklenen ek 29. Madde, yurtdışı kaynaklı “sosyal ağ sağlayıcı”la-
ra Türkiye’de şube açma, temsilci atama ve Türkiye yasalarına 
uygun yayıncılık yapma zorunluluğunun yanısıra yüksek 
meblağlı cezalar tanımlamıştır. Yasanın uygulanmasında birkaç 
aşama sayılmıştır:

1.	 Yükümlülüklerini yerine getirmeyen sosyal ağ sağlayıcılarına 
10 milyon lira idari para cezası uygulanacak.

2.	 Bu cezanın tebliğinden itibaren 30 gün içinde de yükümlülü-
ğün yerine getirilmemesi halinde sosyal ağ sağlayıcıya, bu defa 
30 milyon lira idari para cezası kesilecek.

3.	 İkinci kez verilen idari para cezasının tebliğinden itibaren 30 
gün içinde bu yükümlülük de yerine getirilmezse reklam veril-
mesi yasaklanacak.

4.	 Reklam yasağı kararından itibaren 3 ay içinde yükümlülükler 
yerine getirilmezse internet trafiği bant genişliği % 50 daral-
tılacak.

5.	 Yükümlülüğe uymamakta ısrar eden sosyal ağ sağlayıcının in-
ternet trafiği bant genişliği yüzde 90 daraltılacak (BBC Türkçe, 
2020). 

Nitekim Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı 4 Kasım 2020 tarihinde 
Türkiye’de temsilcilik açmayan Facebook, Instagram, Periscope, 
TikTok, YouTube ve Twitter’a 10’ar milyon TL ceza kesildiğini 
duyurmuştur. Cezaların işe yaradığı görülmektedir. Ekim 2022 
itibarı ile Türkiye’de temsilcilik açmayan sosyal medya şirke-
ti kalmamış görünmektedir (TRT, 26.10.2022). En son Twitter, 
cumhurbaşkanlığı seçimlerinden hemen önce Türkiye’deki içe-
riğe erişimi kısıtlama talebine uyduğunu açıklamıştır. (Akdeniz, 
2023) Yeni düzenlemeyle, sade yurttaşın ihtiyacına hizmet etmek 
üzere kurgulanmış “unutulma hakkı” da güç sahibi seçkinlerin 
çıkarları için seferber edilmektedir. (Sayın, 2020).

...son yıllarda, giderek artan bir şekilde, bireylerin unu-
tulma hakkına atıfla, geçmişlerinde kendi iradeleriyle veya 
üçüncü kişilerin neden olduğu bir olay nedeniyle haklarında 
yapılan haber veya yayınlanan içeriklerden dolayı gelecekle-
rinin olumsuz bir şekilde etkilenmemesini talep ettikleri ve 



18

bu taleplerin sıklıkla sulh ceza hâkimlikleri tarafından 5651 
sayılı Kanun’un 9. maddesi kapsamında kişilik hakları ihlali 
olarak değerlendirildiği ve erişimin engellenmesi ve haber ve 
içeriklerin yayından kaldırılmasına karar verdikleri görül-
müş ve tespit edilmiştir. (Akdeniz, 2023)

“Dezenformasyon” ve “yalan haber” yayınlamayı suç haline ge-
tiren 18 Ekim 2022 tarihli ve 7418 sayılı Basın Kanunu İle Bazı Ka-
nunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun, ilkin Haziran 2022’de 
tasarı olarak meclise getirilmiş ama daha sonra geri çekilmiş, 
2023 seçimlerine kısa zaman kala haliyle endişe kaynağı olmuş-
sa da Ekim ayında değiştirilmeksizin genel kurula sunulmuştur 
(Dokuz8Haber, 2022). 13 Ekim 2022’de kabul edilen yasanın en 
çok tartışılan 29. Maddesi şöyledir: “Sırf halk arasında endişe, kor-
ku veya panik yaratmak saikıyla, ülkenin iç ve dış güvenliği, kamu dü-
zeni ve genel sağlığı ile ilgili gerçeğe aykırı bir bilgiyi, kamu barışını 
bozmaya elverişli şekilde alenen yayan kimse, bir yıldan üç yıla kadar 
hapis cezasıyla cezalandırılır.” Söz konusu saik neye göre belirlene-
cektir? Gerçeğe aykırılığı somut olarak ortaya koyabilecek merci, 
demokratik basın organları iken iktidarı rahatsız edecek her tür-
lü bilginin/haberin devlet/hükümet tarafından denetlenmesi en 
basitinden Anayasaya aykırı değil midir? Bu ve buna benzer so-
rular yasanın gerçekten dezenformasyonla mücadele maksadıyla 
mı, sansürün dozunu arttırmak niyetiyle mi gündeme getirilip 
yasalaştırıldığına dair kuşkuları derinleştirmiştir. 

Yasa henüz çıkmamışken, Cumhurbaşkanlığı İletişim Baş-
kanlığı çatısı altında, adeta yasanın kolluk gücü gibi çalışacak 
olan bir “Dezenformasyonla Mücadele Merkezi” kurulduğu bil-
dirilmiştir (CİB, 2022). Her gün şu ya da bu mecrada ortaya çıkan 
haber ya da yorumlara karşı “acil müdahale aracı” görevi gören 
bu merkezin geleneksel idare hukuku mevzuatında yeri bulun-
mamaktadır, yani merkez alenen hukuk dışıdır (bkz. TGS, 2022).

6 Şubat 2023 tarihinde meydana gelen ve Cumhuriyet ta-
rihinin en büyük felaketlerinden biri olan depremde, en acil 
ve pratik önlem olarak ordu birliklerini harekete geçirmek ye-
rine, toplumda uzun zamandır zaten birikmiş olan öfkeyi nasıl 



OTORİTER NEOLİBERALİZM KISKACINDA ALTERNATİF MEDYA

19

bastıracaklarını hesap etmişlerdir13. 8 Şubat’ta hiçbir siyasi ya 
da sosyal gereklilik olmamasına rağmen bölgede olağanüstü hal 
ilan edilmiş, iletişim/medya ise bu kararın merkezine yerleştiril-
miştir (Cüzdan, 2023). “Dezenformasyonla Mücadele Merkezi” 
12 Şubat-13 Mart tarihleri depremle ilgili 16 adet “dezenformas-
yon bülteni” yayınlamıştır. 

Yabancı medya kuruluşlarının Türkiye faaliyetlerine 
sıkıdüzen

Türkiye’de bütün kuşatma ve tasfiye çabalarına rağmen 
görece kontrol dışı kalan aktörler, Türkiye’de faaliyet gösteren 
BBC, Deutsche Welle (DW), Amerika’nın Sesi (VOA), Euronews, 
Netflix, Twitter, Facebook, Youtube, vb. gibi yurtdışı kökenli li-
beral medya kuruluşlarıdır. 

AKP’nin düşünce kuruluşu Siyaset, Ekonomi ve Toplum 
Araştırmaları Vakfı’nın (SETA) 2019 yazında çıkardığı Ulusla-
rarası Medya Kuruluşlarının Türkiye Uzantıları başlıklı rapor, 
Türkiye’de faaliyet gösteren yabancı medya kuruluşlarını, “mu-
halif medyanın en önemli bileşeni” (Arka Kapak) olarak etiketle-
mektedir. Raporun amacı şu sözlerle açıklanmaktadır: “yabancı 
basının Türkçe servisleri aracılığıyla Türkiye’nin global alanda 
nasıl resmedildiğini ve bu medya organlarının Türkiye algısı 
üzerinde nasıl bir siyasi iklimin etkili olduğunu anlama” (SETA, 
2019: 7). Ancak SETA’nın raporunda, yabancı medya kuruluş-
larını ve muhalif medyada yer alan habercileri, geçerli herhan-
gi bir kanıt sunmaksızın damgalama ya da andıçlama dışında 
bir hedef görülememektedir. Bu kuruluşlarda çalışan muhalif 
gazetecilerin twitlerini suç delili gibi sunan rapor, haliyle büyük 
bir tartışma yaratmıştır.

13	 Askerin acilen deprem bölgesinde yaygın şekilde görevlendirilmemesi ko-
nusunda, eski TSK personelinin görüşleri için örneğin bkz. Erdem, 2023 ve 
Şahin, 2023. Askerlerin ve diğer kolluk güçlerinin müdahalede gecikmelerine 
ilişkin daha içeriden değerlendirmelerin yer aldığı bir kaynak için bkz. Şar-
dan, 2023.



20

SETA, 2019: 50

İslamcı-Otoriter-Neoliberal rejime karşı demokratik 
iletişim mümkün mü?

Genel anlamda neoliberal birikim rejimini hayata geçirmek üze-
re gerçekleştirilen 12 Eylül darbesi, kademeli olarak aksak da 
olsa bir “medya” piyasasına yol vermiştir. Bu piyasa, geleneksel 
ve yeni yetme medya gruplarının omuz verdiği, Türkiye kapi-
talizminin tarihinde daha önce görülmemiş bir ideolojik sefer-
berlikle serpilip büyümüştür (Tekeli, 1984). Sürecin bazı önemli 
sonuçları; “devletin küçültülmesi” adı altında kamusal hizmet 
anlayışının tasfiyesi, çalışan sınıflara yönelik düşmanlık, özel 
olarak Kürt halkına yönelik inkâr ve imha politikalarının sessiz-
lik suikastına kurban edilmesi, vb. yine yaygın iletişim kampan-
yalarıyla mümkün hale gelmiştir. Bu koşullarda gerçek anlamda 
alternatif bir medyanın var olabilmesi hem fiziken hem de kül-
türel-ideolojik düzeyde, çok zordu. Öte tarafta bütün olumsuz 
koşullara rağmen enikonu profesyonel normları benimsemeye 
çalışan büyük medya holdingleri, asgari ölçüde de olsa yerel hu-
kuka ve uluslararası piyasanın gereklerine uyma zorunluluğu 
hissediyordu. AKP’nin kurucu kadroları o günlerde, yani henüz 
iktidarda değilken, örneğin elektronik yayıncılığı kamusal hiz-



OTORİTER NEOLİBERALİZM KISKACINDA ALTERNATİF MEDYA

21

met olarak görüyor ve yayıncılık yasasının büyük sermaye yan-
lısı maddelerine ya da medyada tekelleşmeye karşı çıkıyorlardı. 
Önceki dönemin medya sistemi; patronların, devletin ve küresel 
piyasanın sınırlılıkları içerisinde hareket ediyor ve temelde tüke-
timcilikle örülü bir orta sınıf ideolojisini salgılıyorsa da, hukuk 
devletinin genel anlamda kabul gördüğü, medya profesyonelle-
rinin kısmen söz hakkı olduğu, enikonu kurumsallaşmış bir yapı 
özelliği gösteriyordu. Kısacası kurallar, bir kişinin arzusuna göre 
bugünden yarına aniden değiştirilememekteydi.

2002’de aynı medyanın desteğiyle iktidara taşınan AKP, ka-
demeli olarak bütün medya manzarasını değiştirmiştir. Dakik 
olmak gerekirse 2007’den itibaren büyük medya şirketlerinin 
AKP iktidarının kontrolüne geçmesi, geride kurumsal gazete-
ciliğe yer bırakmadığı gibi, bu yapının dışında hareket etmeye 
çalışan mecraları ekonomik ve sosyal olarak daha da güçsüzleş-
tirmiştir. Meselenin ekonomik boyutu ve medya/iletişim özgür-
lüğüne yönelik topyekûn saldırılar geniş ölçekte belirleyici de 
olsa, alternatif/muhalif cephede de öznel sorunlar/açmazlar söz 
konusudur. Yani her şey iktidarın ya da sistemin dayattığı nesnel 
sınırlılıklara bağlı değildir. Alternatif/muhalif medyanın kendi 
iç çelişkilerini ve sınırlılıklarını genel olarak şu şekilde sıralamak 
mümkündür:

•	 Ekonomik yetersizlik, yüksek kalibreli medya profesyo-
nellerinin istihdamına fazla olanak vermemektedir ama 
sınırlı da olsa alternatif iddiasındaki kuruluşlarda çalış-
maya başlayan bu tür profesyonellerin iyi değerlendiril-
diği de söylenemez. 

•	 Medya çalışanlarının sendikal özgürlükten yararlanabil-
diği muhalif ya da alternatif mecralar oldukça sınırlıdır. 

•	 İktidarın doğrudan kontrolünde olmayan küçük çaplı 
medya girişimlerinin standart gazetecilik ya da medya 
normlarının işler kılınmasında da sorunları mevcuttur. 
Çok az profesyonelin sınırlı üretimlerine dayanan bu 
girişimler çoğunlukla Anadolu Ajansı ile birlikte iktidara 
bağlı medyanın dolaşıma sunduğu içeriklere bağımlıdır. 
Kendi gündemini oluşturmakta ve takip etmekte bile 
zorlanırken iktidarın dayattığı gündemlerin hızına 



22

yetişmek zorunda hissetmesi, ironik biçimde bu grupların 
hâkim söylemi yeniden üretmesine yol açabilmektedir. 

•	 Haberin kaynağa bağımlı bir söylem olması, onu yapısal 
olarak yanlı kılan bir özelliktir. Dolayısıyla söz konusu 
kuruluşlar, Cumhurbaşkanı ya da milletvekilleri gibi ik-
tidar mensuplarını eleştirel tonlarla bile olsa alıntılayarak 
güçlünün sesini yükseltebilmektedirler. Haber kaynak-
larını çeşitlendirmek, işlenen konuları derinleştirmek ve 
muktedirin sözünü alternatif bir dille çerçevelemek, bu 
mecraların çoğunda pek rastlanmayan çabalardır.

•	 Çoğunluğu bir siyasi partinin desteğine bağımlı olan 
muhalif olma iddiasındaki mecralar, bu bağımlılık 
yüzünden de alternatif bir düşünce ve söylem evreni 
yaratmakta yetersiz kalabilmektedir. 

•	 Bu mecralar, gerek web gerekse sosyal medya üzerinden 
daha fazla kullanıcıyı çekmek ve reklam almak amacıyla 
çok önemli olayları haberleştirmenin zorluklarıyla başa 
çıkamamakta, sansasyonel konulara ve başlıklara bel 
bağlamaktadır. 

•	 Alternatif girişimlerin “bağımsız ve patronsuz” ya da 
“demokratik ve çok sesli bir yayıncılık anlayışına sahip” 
olduğunu iddia edenlerin (ör.bkz. Bakar, 2023), karşılaş-
tırmalı bir perspektiften, hakim medya sistemini ve geniş 
halk kesimlerinin neden bu medyaya yöneldiklerini yete-
rince araştırmadıkları söylenebilir.

Yukarıdaki iddialara maddi bir temel sağlamak ve bundan son-
raki çalışmalar için veri üretmek üzere bu aşamada, iktidara şu 
ya da bu biçimde alternatif görünen, görece etkin bazı alternatif 
medya oluşumlarının sahiplik yapılarına ve son dönemde yaşa-
dıkları sorunlara kısaca göz atmakta yarar var.

Anka Ajansı ve Güneşim Medya

1950’de kurulan Ankara Ajansı’nın devamı olarak 1972 yı-
lında Gazeteci Altan Öymen’in Gül Önet, Sevgi Soysal ve Ali 
Polat’la birlikte yeniden yayın hayatına başlayan Anka ajansı 
atlattığı pek çok badirenin ardından 2018’de iflas ederek kapan-



OTORİTER NEOLİBERALİZM KISKACINDA ALTERNATİF MEDYA

23

mıştır. İflasın ardından ajansın isim hakkını satın alan Turha Ha-
ber Ajansı 2019’da bu hakkı gazeteci Serdar Akinan’a devretmiş 
görünmektedir. Akinan, Adnan Bulut’la birlikte yazdıkları Maz-
bata adlı kitapta olayı şu sözlerle açıklamaktadır:

ANKA Haber Ajansı iflas etmişti. Alacaklılar kapıya dizil-
miş ve mahkeme şirketin tasfiyesine karar vermişti. Ticari 
varlığı sona eren ANKA’nın aktiflerinde sadece isim hakkı 
vardı ve mahkeme borçların ödenmesi için bu isim hakkı-
nı açık artırma ile satışa çıkarmıştı. Turha Haber Ajansı ve 
Medya Hizmetleri AŞ. ise bu isim hakkını açık artırmada 
satın almıştı. Turha’nın sahibi Özhan Emiroğlu, bizim 
ajans ihtiyacımızı duyunca bize bu isim hakkını devretti. 
KRT’nin sahibi olan Güneşim Medya AŞ. artık ANKA’nın 
isim hakkına sahipti. (Akinan ve Bulut, 2019’dan akt. 
Atay, 2022)

Turha’nın unvanı değiştirilerek Anka Ajansı olarak tescillenen 
kuruluş (TSG, 11.10.2019), 2019 yerel seçimi sürecinde CHP’nin 
desteğiyle yeniden faaliyete geçmiştir. CHP milletvekili Tuncay 
Özkan’la ilişkilendirilen Anka Ajansı’nın resmi sahibi, bünye-
sinde ajansla birlikte Kültür Radyo ve Televizyon Yayıncılığı AŞ 
(KRT TV) ile İkinci Yüzyıl Gazetecilik’in bulunduğu Güneşim 
Medya Yayıncılık AŞ.’dir. Ergenekon davasında tutuklanarak 
cezaevine konulan Tuncay Özkan, tahliye olduğu 2014’te Kara-
deniz Radyo ve Televizyon Yayıncılığı AŞ unvanı ile yerel ya-
yıncılık yapan bir kanalın unvanındaki “Karadeniz”i “Kültür” 
ile değiştirerek CHP saflarında yayıncılığa devam etmiştir. AKP 
medyasında kanalın, CHP’li belediyelerin sağladığı finansmanla 
satın alındığı iddiaları yer almış, Özkan’ın avukatları iddiaları 
yalanlamıştır. (Yeni Şafak, 9.5.2021). 

CHP’nin bir süredir AKP iktidarının karartmalarına muka-
bil kendi sesini duyurabilmek için KRT gibi medya kuruluşlarına 
uydu kirası, Digiturk ücreti, vb. için finansman sağladığı doğru-
dur. Bu konuyla ilgili olarak hukuki sorunlar çıksa da yapılan-
ların hukuka aykırı olmadığı belirtilmektedir. Bir siyasi partinin 
mali desteğiyle yayıncılık yapmanın medya kurumunun taraf-



24

sızlığına/bağımsızlığına gölge düşüreceği kuşkusuzdur ancak 
bu verili koşullarda hayli hassas bir konu olduğu gibi bu yazının 
sınırları dışında kalmaktadır. Kanımızca mesele hukuk ve med-
ya etiğinin çok ötesinde, ekonomi politiğin terimleriyle, anali-
tik olarak ortaya konularak tartışılmalıdır. Böylesi bir tartışmayı 
hakkıyla yürütebileceğimiz ne siyasi, kültürel bir ortama ne de 
medya kurumlarına sahibiz. Burada çerçevesini çizmeye çalıştı-
ğımız en önemli mesele de büyük ölçüde budur.

Cumhuriyet

Neredeyse Türkiye Cumhuriyeti ile yaşıt, onunla bütünleş-
miş bir ideolojik eğilimi temsil eden Cumhuriyet Gazetesi, AKP 
iktidarı döneminde hem yönetimsel hem de ideolojik bakımdan 
önemli değişimler geçirmiştir. 10 Şubat 2015’te göreve başlayan 
Can Dündar yönetiminde Cumhuriyet;14 çok sayıda popüler ga-
zeteci ve yazara kucak açarak, özellikle Kürt sorununda demok-
ratik çözümü gündemine almasıyla sola daha fazla yaklaşmıştır. 
Dündar, 29 Mayıs 2015 tarihinde yayınladığı MİT’in Suriye’ye 
yasadışı silah taşıması haberi nedeniyle Haber Müdürü Erdem 
Gül’le birlikte tutuklanıp yargılanmıştır. 

Başta Alev Coşkun olmak üzere gazetenin Kemalist eğilimi 
temsilcileri, Can Dündar’ın baş editörlüğe getirildiği 2 Nisan 
2013 tarihli vakıf seçimlerine itiraz etmiş, birkaç kez reddedi-
len başvuru, 15 Temmuz darbe girişiminden sonraki bir tarih-
te hukuka aykırı şekilde kabul edilmiştir. (Cumhuriyet, 4 Ekim 
2016). Bu iddianın yanısıra “terör” suçlamasıyla 31 Ekim 2016 
sabahı gazetenin yayın ve yönetim kadrolarına yönelik bir siyasi 
operasyon başlatılmıştır. Akın Atalay, Kadri Gürsel, Ahmet Şık, 
Musa Kart, Aydın Engin’le birlikte toplam on iki gazeteci tutuk-
lanmıştır. (Akın, 2017) 

Bu tarihten sonra gazete, geleneksel merkez-sol konumuna 
dönmüş ama gazetedeki çalkantı dinmemiştir. Vakıf yönetimini 
iktidarın desteğiyle ele geçiren ekip, Temmuz 2021’de gazete ça-

14	 Can Dündar, Cumhuriyet Vakfı Yönetim Kurulu’nun 9 Şubat 2015 tarihinde 
genel yayın yönetmenliği teklif edildiğini belirtmiştir. http://www.cumhuri-
yet.com.tr/yazarlar/can-dundar/cumhuriyet-210487 



OTORİTER NEOLİBERALİZM KISKACINDA ALTERNATİF MEDYA

25

lışanlarını sendika üyeliğinden istifa ettirmek için uğraşmıştır. 
Bu çabalar tam anlamıyla başarılı olmayınca sendika üyesi 8 kişi 
işten atılmış, bunun üzerine gazetenin genel yayın yönetmeni 
Aykut Küçükkaya istifa etmiştir. İki yıl kadar sonra basına röpor-
taj veren Küçükkaya, gazetenin artık iktidarı rahatsız edebilecek 
herhangi bir tutumdan uzak durduğunu belirtmektedir: 

Basın İlan Kurumu tarafından durmadan cezalandırıldık 
biz. Çünkü manşetlerimiz AKP iktidarını, Saray’ı, Erdo-
ğan’ı rahatsız ediyordu. Ama okurlarımız bize sahip çıktı. 
Siz son bir buçuk yılda Basın İlan Kurumu’nun Cumhuri-
yet’e ceza verdiğini gördünüz mü? Biz yüzlerce gün Basın 
İlan’dan ceza yerken, son bir buçuk yılda Saray’ı rahatsız 
etmeyen, iktidarı rahatsız etmeyen, Erdoğan’ı rahatsız 
etmeyen tuhaf bir gazetecilik yapıyorlar. (Medyaradar, 
5.9.2023)

Cumhuriyet’te yaşanan son olay, gazetenin editörünün işten çı-
karılmasıyla sonuçlanan, “para karşılığında manipülatif haber 
yapmak”la ilişkilidir. Bazı gazete çalışanlarının, piyasada tekel-
leşmeyi önlemeyi hedefleyen e-ticaret yasasına karşı haber ya-
pılması için Trendyol adlı e-ticaret şirketinden 500 bin TL aldık-
ları ortaya çıkmıştır. Daha önce iktidarı yanına alarak gazeteye 
siyasi operasyon yapılmasına yol veren, eski CHP milletvekili 
Alev Coşkun ve çevresindekiler olayı örtbas etmek üzere mese-
leyi başka türlü çözmek isteyen çalışanlarını gazeteden uzaklaş-
tırmıştır. (Bildirici, 2023).15 5 Eylül 2023 tarihinde yayımlanan 
röportajda, uzaklaştırılanlarla ilgili olarak Aykut Küçükkaya’nın 
söyledikleri, etik ya da ideolojik pozisyonların her özgül olayda 
yeniden değerlendirilmesi gerektiğini gösteren örneklerden 
biridir:

İşte o süreçte bugün ‘etik kavga veriyoruz’ diyen 
isimler Alev Coşkun’u destekleyerek kendilerine 
bağlı birimlerde çalışan Cumhuriyet çalışanlarını 

15	 https://farukbildirici.com/para-karsiligi-haber-in-oykusu-ve-cumhuri-
yet-e-sorular/ (Erişim tarihi: 16/10/2023)



26

sendikadan istifa ettirdiler. (…) Alev Coşkun, Işık 
Kansu, Barış Doster, Tuncay Mollaveisoğlu, Mustafa Bü-
yüksipahi, Birol Başaran, Turan Karakaş… Bunlar (Karakaş 
hariç) sendikasızlaştırma operasyonunda Alev Coşkun’la 
hareket ettiler. (Medyaradar, 5.9.2023) 

Gazeteci Candan Yıldız’ın verdiği bilgilere göre Cumhuriyet 
Vakfının hukuk işlerinden sorumlu Avukat Turan Karakaş’ın 
dilekçesiyle başlayan hukuki süreç henüz tamamlanmamıştır. 
(Yıldız, 2023)

Cumhuriyet’te e-ticaret kanunu ile ilgili tutum değişikliğini gösteren haberler. 
Bildirici, 2023

Bütün dikkatli ve işbirlikçi çabalara rağmen Cumhuriyet 
Gazetesi iktidarın hedefi olmaktan kurtulamamaktadır. Bir ya-
zısı yüzünden 2020’de 6 ay cezaevinde kalan Cumhuriyet yazar-
larından Barış Pehlivan hakkındaki denetimli serbestlik kararı 
başka bir yazısı gerekçe gösterilerek bozulmuş ve 2023’te gazete-
ci beşinci kez cezaevine girmek zorunda kalmıştır. (BBC Türkçe, 
16.8.2023)



OTORİTER NEOLİBERALİZM KISKACINDA ALTERNATİF MEDYA

27

HalkTV

CHP’ye yakın internet televizyonu Halk TV, 2004 yılında 
CHP eski saymanlarından Mahmut Yıldız’ın yakını olan Akif 
Korkmaz, Mehmet Çiftçi, İsmail Göçer, Bedir Ay ve Ziyaettin 
Taşkın tarafından “Halk Radyo ve Televizyon Yayıncılık AŞ” 
unvanı ile kurulmuştur (TSG, 16.6.2004). 5 Mayıs 2014 tarihin-
de şirket, kurucular tarafından CHP Milletvekili Deniz Baykal’a 
devredilmiş (TSG, 8.5.2014)16, 2020’de ise Cafer Mahiroğlu adlı 
işadamına satılmıştır. Baykal’ın vefatı üzerine “geçici ve bedel-
siz olarak parti hizmetinde kullanmak üzere bedelsiz ve güvene 
dayalı olarak” Deniz Baykal’a verdiklerini ifade eden kurucular, 
şirketi başka bir alıcıya satış yoluyla devreden Baykal’ın varis-
lerine ve Halk TV’nin yeni sahiplerine dava açmıştır (Seçkin, 
2023). Kanal hâlihazırda Mahiroğlu’nun akrabaları olan Süley-
man Özen, Armağan Küçük, Mediha Burumoğlu yönetiminde 
görünmektedir.

2023 Seçimlerinden bir süre sonra CHP’nin Halk TV ile 
sözleşmesini feshettiğini duyurması, parti içinde başlayan sert 
mücadeleye bir başka boyut katmış, kamuoyunda da medyanın 
bağımsızlığı tartışmasını ateşlemiştir. Kanalın editörü, tek taraflı 
feshedilen sözleşmenin, “CHP’nin grup başkanvekillerinin, par-
ti sözcüsünün ve grup toplantılarının yayınını, o yayınlar için 
lojistik teminini, ayrıca reklamları” kapsadığını belirtmiştir (Bil-
dirici, 2023).17

CHP’nin kanalla ilişkisindeki ilk kriz bu değildir. 2011’de 
genel başkanlık koltuğuna oturan Kemal Kılıçdaroğlu, Halk TV 
ile mali ve siyasi ilişkisini koparmıştır. O sırada OdaTV kurucu-
su Soner Yalçın’ın bir televizyon kanalı kurmak istediği (Eğin, 
2011), kanalın kendisine satılması için Deniz Baykal’la görüştü-
ğü ancak Baykal’ın, bu talebin gerisinde yeni CHP yönetiminin 
kendisini tasfiye etme çabası olduğunu düşünerek reddettiği id-
dia edilmiştir. (Ilıcak, 2011)

16	 Ticaret Sicili Gazetesi’ndeki kayıtlara göre Rasim Gökalp Göncü, Sinan Sön-
mez, Ayşegül Bolat Peker, Mehmet Erkılıç, Ali Can Erkılıç isimli kişiler bütün 
hisselerini Baykal’a devretmişlerdir.

17	 https://farukbildirici.com/chp-ve-halk-tv-anlasmasindaki-etik-ihlaller/ 
(Erişim tarihi: 16/10/2023).



28

Sözcü 

1985 Yılında çıkarmaya başladığı gazetenin adıyla anılan 
“Gölge Adam” Ertuğrul Akbay, Doğan Grubuna ait Gözcü ga-
zetesinin 2007 yılında kapanmasından sonra onun isim hakkını 
alarak adını Sözcü olarak değiştirmiş, birtakım ulusalcı yazarları 
bünyesine katarak sansasyonel içeriğiyle de tirajını artırmıştır. 
Gazete tirajı, önemsenen bir şey olmaktan uzun süre önce çık-
mıştır ama bir zamanlar öyle değildi. Sözcü’nün 2013’te yaptığı 
bir araştırmaya göre gazete, fiilen Posta ve Hürriyet’in ardından 
Türkiye’nin en çok okunan 3. gazetesi haline gelmiştir. 

Sözcü 11 Nisan 201318

18	 Sözcü’nün yüksek tirajında, bu örnekte de görülen milliyetçi/şoven ve san-
sasyonel üslup etkili olmuştur 



OTORİTER NEOLİBERALİZM KISKACINDA ALTERNATİF MEDYA

29

  
Sözcü 28 Mayıs 201319                          Sözcü 30 Nisan 201620

2015 darbe girişiminin ardından iktidarın medyaya yönelik ola-
rak başlattığı yoğun saldırıdan gazete de payını almış, 2017 yı-
lında sahibi Burak Akbay ve gazete çalışanları “FETÖ” bağlantılı 
sayılarak enikonu demokratik bir hukuk devletinde mümkün ol-
mayacak suçlamaların bulunduğu bir iddianamenin konusu ha-
line gelmiştir. (Yeni Şafak, 13.1.2020). Davanın on birinci duruş-
masında gazetenin yazarları Emin Çölaşan ve Necati Doğru’ya 3 
yıl 6 ay, İzmir muhabiri Gökmen Ulu’ya 2 yıl 1 ay, internet sitesi 
Yayın Yönetmeni Mustafa Çetin’e 3 yıl 4 ay, muhasebe elemanı 
Yonca Yücekaleli’ye 2 yıl 1 ay, internet sitesi koordinatörü Yücel 
Arı’ya 2 yıl 1 ay ve Genel Yayın Yönetmeni Metin Yılmaz’a da 

19	 Sözcü. 2013. İşte çok sattığını söyleyen gazetelerin gerçek satışları. 28 Mayıs. 
https://www.sozcu.com.tr/2013/gundem/iste-cok-sattigini-soyleyen-
gazetelerin-gercek-satislari-301536/ 

20	 Sözcü gazetesi AKP hükümetine muhalif bir yayın politikası izlerken, sıklıkla 
tirajlarda şeffaflık gibi modern gazetecilik normlarını hatırlatmıştır. T24. 2016. 
Sözcü: Sabah gazetesi 80-90 binlik tirajını şişirerek 300 bin gösteriyor! 30 Ni-
san. https://t24.com.tr/haber/sozcuden-sabaha-tiraj-denetimi-icin-heyet-o-
lusturulsun-basina-da-sarayin-atadigi-ekip-getirilsin,338433 



30

3 yıl 4 ay hapis cezası verilmiş, gazetenin sahibi Burak Akbay 
hakkında verilen yakalama kararı ise kaldırılmıştır (Euronews, 
27.12.2009). 

2019’da internet üzerinden yayına başlayan Sözcü, 1995 yı-
lında Sivas’lı işadamı Kadir Kuruçay’ın kurduğu, kentin ilk özel 
televizyonlarından SRT’yle anlaşarak lisanslı yayıncı olma girişi-
minde bulunmuştur21. 2020’nin başlarında, kanalın bağlı bulun-
duğu Mega Ajans ve Reklamcılık Ticaret A.Ş.’de tek pay sahibi 
olarak, Sözcü’nün sahibi olan Burak Akbay kaydedilmiştir (TSG, 
27.2.2020). RTÜK bir buçuk yıl boyunca kanalın logosuna onay 
vermemiş, ancak 7 Temmuz 2021 tarihinde Sözcü kuruma karşı 
açtığı davayı kazanmıştır. Nihayet 14 Temmuz 2021’de SZC TV 
logosuyla Türksat’tan test yayınına geçen kanal, 1 Mart 2023’te 
yayına başlamıştır.

2020 sonlarında çıkan bir haber, gazetenin İsviçre merkez-
li bir şirkete devredildiğini ortaya çıkarmıştır (Medya Koridoru, 
2020). Gerçekten de Sözcü’nün bağlı bulunduğu Estetik Yayın-
cılık AŞ Yönetim Kurulu, 15 Ocak 2019 tarihinde aldığı kararla 
şirket temsilcisi olarak Mustafa Asım Akgül’ü, şirkette tek pay 
sahibi olarak da İsviçre’nin Bern kentindeki bir adreste görünen 
Beme Media AG’yi belirlemiştir (TSG, 22.3.2019). Beme Media 
AG ile ilişkili olarak adı geçen Zachary Brannon Boyd, Ulusla-
rarası Araştırmacı Gazetecilik Konsorsiyumunun (International 
Consortium of Investigative Journalists / ICIJ) offshore yolsuzluk-
ları veri tabanında, Malta merkezli Brascus Technologies Ltd. şirke-
tinde sekreter olarak kayıtlıdır (ICIJ, 2023).

Diğer muhalif haber mecraları

Otoriterlik derinleştikçe, Birgün ve Evrensel gibi küçük ga-
zeteler ile internet üzerinden haber/içerik yayınlayan Diken, 
T24, Medyascope, Duvar, Mezopotamya Ajansı22, Kısa Dalga, Bianet, 

21	 Kanal 30 Nisan 2021 tarihinde YouTube’tan da yayın yapmaya başlamıştır.
22	 Kürt siyasi hareketiyle yükselen özgür basın geleneğinin devamı olan Me-

zopotamya Ajansı burada ele alacağımız diğer mecralardan oldukça farklı bir 
yapı ve kimliğe sahiptir. Esasen bir dava gazeteciliği (advocacy journalism) 
özelliği gösteren ajans, sürekli olarak erişime engellenmekte; çalışanları, gö-
zaltı, tutuklama ve ev baskınlarıyla karşı karşıya kalmaktadır. 



OTORİTER NEOLİBERALİZM KISKACINDA ALTERNATİF MEDYA

31

vd gibi alternatif/muhalif mecraların işi daha da zorlaşmakta-
dır. Basılı yayınlar, en önemli gelir kaynağı olan resmi ilanlar-
dan mahrum bırakılmaktadır. Kürt medyasında çalışanlar için 
1990’lardan bu yana süren, Türk gazeteciler için ise Ergenekon 
davalarından itibaren yoğunlaşan uzun gözaltı, tutukluluk ve 
hapis neredeyse olağan hale gelmiştir23. Dolayısıyla çok sınırlı 
bir bütçe ve kadroyla çalışan bu mecralar, bir yandan günlük 
olayları haberleştirip yorumlayarak cazip içerik üretmeye çaba-
larken, diğer yandan kriminalleştirilmemek için sürekli tetikte 
olmak zorundadırlar.

Bir yandan iktidarın topyekûn saldırılarına karşı mücadele 
eden muhalif ve bağımsız medya girişimleri büyük ölçüde stan-
dart gazetecilik için gereken kurumsal niteliklere sahip değil-
lerdir. Haber gibi büyük sermaye gerektiren ve emek-yoğun bir 
metanın üretiminde nesnel düzlemdeki sınırlar, söz konusu gi-
rişimlerin öznel sınırlarıyla birleştiğinde alternatif arayan yurt-
taşlar tatmin edici hizmetlerden mahrum kalmaktadır. Kanımız-
ca öznel sınırlılık büyük ölçüde anaakımdan kavrayış, gündem 
ve söylem olarak kopamamakla ilişkilidir. Ozan Aşık’ın yaptığı 
araştırmanın sonuçları bu kanıyı güçlendirmektedir: “Türki-
ye’deki bağımsız medya, ‘aşağıdan’ veya ana akıma alternatif 
bir haber perspektifi sunmuyor; ana akım gazeteciliğin yerini 
almayı ve kendisini anaakım içinde güvenilir, tanınan bir haber 
mecrası olarak kabul ettirmeyi amaçlıyor.” (Âşık, 2023)

OdaTV ve muhalif medyanın damgalanması

Türkiye’de iletişim ortamı, uzun zamandır resmen Fahrettin 
Altun’un komuta ettiği iktidar aparatları tarafından kontrol edil-
mektedir. Kontrolün bir tarafında sansür, engelleme, yasaklama, 
vb. varken diğer tarafta muhalif görüşlere yönelik damgalama, 
etkisizleştirme ve itibarsızlaştırma faaliyetleri yer almaktadır. İk-
tidarın muhalif medyaya yönelik saldırılarına, kendisini muhalif 
olarak sunan OdaTV gibi sansasyonel haber mecraları da kat-
kıda bulunmaktadır. 21 Temmuz 2021 tarihli haberinde OdaTV 

23	 Son dönemde Tele1’in sahibi gazeteci Merdan Yanardağ, yine antidemokratik 
yollarla cezaevine gönderilmiş, kanalın yayınları RTÜK tarafından geçici ola-
rak durdurulmuştur.



32

Türkiye’de muhalif mecraların yurtdışı kaynaklı vakıflardan 
finansmanına odaklanmış, bu kısa haber hızla iktidar medyasının 
da temel konusu haline gelmiştir. OdaTV, başta Ruşen Çakır’ın 
kurduğu Medyascope adlı haber sitesi olmak üzere Türkiye’deki 
bazı medya ve sivil toplum kuruluşlarına Amerika Birleşik Dev-
letleri merkezli bir vakıf olan Chrest Foundation’un hibe niteli-
ğinde yüzbinlerce dolar fon sağladığını belirtmektedir. (OdaTV, 
21.7.2021; BBC Türkçe, 2021)24 

AKP’nin iktidara geldiği 2003 yılında Cüneyt Özdemir 
ve Soner Yalçın tarafından 50 milyar lira sermaye ile kuru-
lan OdaTV’nin kısa tarihi, Türkiye siyasetinin bazı kodlarını 
çözmekte anahtar işlevi görmektedir. 1 Eylül 2008 tarihinde 
Özdemir şirketten ayrılmıştır (TSG, 5 Eylül 2008) 21 Temmuz 
2021 tarihli sicile göre, tek ortaklı bir limited şirket olarak 
kaydedilen şirkette tek karar sahibi Yalçındır. 1980’li yıllarda 
cunta rejimine ve ardından Özal Hükümetlerine karşı radikal 
ölçüde muhalif ve enikonu ses getiren 2000’e Doğru dergisinde 
çalışan bazı gazetecilerin katıldığı OdaTV, popüler kitap ve köşe 
yazarı Soner Yalçın’ın damgasını vurduğu bir yer olmuştur za-
manla. Yalçın, 2011’de Gülen Cemaatinin emniyet ve adliyedeki 
mensupları tarafından yürütülen ve AKP kurmaylarının da des-
tek verdiği Ergenekon operasyonları sırasında tutuklanarak iki 
yıl cezaevinde kalmıştır. Gülen cemaatinin tasfiye edildiği yakın 
zamanlara kadar OdaTV, bu tasfiyelerde AKP iktidarını destek-
lerken başta Kürtler olmak üzere azınlıklar ya da dezavantajlı 
gruplara karşı banal bir nefret söyleminin sözcüsü haline gelmiş-
tir25. Son olarak, CHP’nin Halk TV’yle sözleşmesini iptal ettiğini 
duyurması üzerine, anonim bir trol hesabından yapılan “ifşayı” 
araç olarak kullanan OdaTV, Barış Pehlivan ve Barış Terkoğlu 
gibi eski kadrolarının “CHP’den para aldığını” yazmıştır. 21 Şu-
bat 2021 tarihli yazısında Cumhuriyet gazetesine uğurladığı Peh-
livan ve Terkoğlu hakkında birkaç yıl sonra karalayıcı haberlere 

24	 Türk medyasında bu tür “kullanışlı haberler” zamanı geldiğinde tekrar tekrar 
tedavüle sokulmaktadır. Nitekim OdaTV’nin muhalif medyayı mahkûm et-
meye yönelik bu ifşası yaklaşık sekiz ay sonra AKP medyasınca güncellene-
rek yeniden manşete çekilmiştir (Takvim. 24.3.2022).

25	 5 Mart 2020 tarihinde erişime kapatılan odatv.com internet adresi, bu tarihten 
sonra isim değiştirerek faaliyetlerine devam etmiştir.



OTORİTER NEOLİBERALİZM KISKACINDA ALTERNATİF MEDYA

33

imza atan OdaTV kurucusu, doğruluğu teyit edilmemiş, bilgi 
kaynağı olarak kullanılamayacak trol malzemelerini her gün bu 
türden sayısız örneğe yer veren havuz medyası gibi kara pro-
paganda için kullanabilmektedir. (OdaTV, 24.7.2023; Gerçek Gün-
dem, 24.7.2023)

    

https://twitter.com/medyaadami/status/1475838313638600707?s=20



Hâkim medya dışında öne çıkan bazı haber mecraları26

İsimler Üretim alanları Unvanlar, Ticaret Sicili Öne çıkan isimler Finansman kaynakları27

Anka Ajansı Ajans haberi, Online haber, 
TV 

Ankahaber Ajans ve Medya Hizmetleri 437630
Güneşim Medya Yayıncılık AŞ28 410865

Tuncay Özkan, Ali Fırat 
Atabaş

AŞ faaliyetleri
Abonelik

Artı Gerçek Online haber, TV Arti Media GmbH Ali D. Topuz, Celal 
Başlangıç

Şirket faaliyetleri, Bağış

Bianet Online haber, Kitap IPS İletişim Vakfı Nadire Mater İsveç Uluslararası Kalkınma Ajansı

Birgün Gazete, Online haber Birgün Yayıncılık ve İletişim Ticaret A.Ş. 571873-0 İbrahim Aydın AŞ faaliyetleri
Satış, Reklam, Bağış

Cumhuriyet Gazete, Kitap, Online haber Yeni Gün Haber Ajansı Basın ve Yayıncılık AŞ 290070-
029

Alev Coşkun AŞ faaliyetleri,
Satış, Reklam

Diken Online haber Keskin Kalem Yayıncılık ve Tic. AŞ 890622 Harun Simavi30, Erdal 
Güven

AŞ faaliyetleri

26	 Türk medyasında sahiplik ve kontrol konusunda veri sağlamak her zaman güçtür. Açık kaynaklardan yararlanarak hazırladığım tabloda hata, 
kusur ya da herhangi bir sorun olduğunu düşünüyorsanız lütfen benimle iletişim kurun: gulserendipity@yahoo.com  

27	 Basın İlan Kurumu tarafından hukuksuzca dağıtılan, Evrensel gibi alternatif sol yayın organlarının tamamen mahrum bırakıldığı resmi ilan ve 
reklamlar, her mecra için sürekli güncellenmek durumunda olduğundan bu sütuna dâhil edilmemiştir.

28	 1 Ağustos 2017 tarihinde Ali Fırat Atabaş tarafından kurulan Güneşim Medya Yayıncılık AŞ  (TSG, 4.8.2017) 2021’de KRT’yi, ardından Anka Ajan-
sını münferiden temsile yetkili kılınmıştır. Tüzel kişi adına hareket edecek temsilci ise Ali Fırat Atabaş’tır. (TSG, 8.11.2021; TSG, 14.10.2022)

29	 2023’te Şirketin, bağlı ortaklardan Çağ Pazarlama Gazete Dergi Kitap Basın ve Yayın AŞ ile birleştiği kaydedilmiştir. (TSG, 6.1.2023)
30	 2013’te Haldun Simavi’nin torunu Harun Simavi ile gazeteci Erdal Güven tarafından kurulmuştur (TSG, 22.11.2023)



Duvar Online gazete And Gazetecilik Yayıncılık Sanayi ve Tic. AŞ 34148-5 Vedat Zencir AŞ faaliyetleri, Destek fonları

Evrensel Gazete, Dergi, Online haber Bülten Basın Yayın Reklamcılık Ticaret Ltd. Şti. 
697492-0

Fatih Polat, Kürşat 
Yılmaz

AŞ faaliyetleri
Satış, Reklam, Bağış

Flash Haber TV Göktuğ Multimedya Yayıncılık AŞ
372557-5

Özge ve Eser Göktuğ, 
Cüneyt Akman

AŞ faaliyetleri,
Reklam

Gerçek Gündem Online haber 7B Medya Görsel Sanatlar Film Reklam Yapım Ve 
Pazarlama Ticaret AŞ 191253-5

Cenk Ünal Erzen AŞ faaliyetleri,
Reklam

Halk TV TV, Online haber, Kitap Halk Radyo ve Televizyon Yayıncılık AŞ 257770-5 Cafer Mahiroğlu AŞ faaliyetleri,
Reklam

KRT TV Kültür Radyo ve Televizyon Yayıncılığı AŞ 745755-0 
Güneşim Medya Yayıncılık AŞ

Tuncay Özkan, Ali Fırat 
Atabaş

AŞ faaliyetleri,
Reklam

Medyascope Online haber Scope Medya Ticaret ve Pazarlama AŞ 23262-5 Ruşen Çakır AŞ faaliyetleri,
Destek fonları

Mezopotamya A.

Milli Gazete Gazete, TV Yeni Neşriyat A.Ş. 116241-0
TV5

Ömer Yüksel Özek AŞ faaliyetleri,
Reklam

OdaTV Online haber Proje-ct Prodüksiyon İletişim Tanıtım Danışmanlık 
Halkla İlişkiler AŞ 509318-456900

Soner Yalçın AŞ faaliyetleri,
Reklam 

Oksijen Gazete Haftalık Yayıncılık AŞ Zafer Mutlu AŞ faaliyetleri, Satış, Reklam

Sol haber



Sözcü Gazete (Sözcü, Korkusuz), TV 
(SZC), Online haber

Beme Media AG 
Estetik Yayın AŞ 303525-0
Mega Ajans ve Reklamcılık Tic. A.Ş. 240544-5

Zachary Brannon Boyd, 
Burak Akbay

AŞ faaliyetleri,
Satış, Reklam

T24 Online haber Tempo24 Basın Yayın Prodüksiyon AŞ 701933-0 Doğan Akın AŞ faaliyetleri,
Reklam

Tele1 TV, Kitap ABC Radyo, Televizyon ve Dijital Yayıncılık AŞ 707-5 Merdan Yanardağ AŞ faaliyetleri,
Reklam

Yeni Çağ Gazete, Online haber Yeniçağ Gazetecilik Ve Matbaacılık AŞ 627688-0 Ahmet Çelik, Kemal 
Çelik

AŞ faaliyetleri,
Satış, Reklam, 



OTORİTER NEOLİBERALİZM KISKACINDA ALTERNATİF MEDYA

37

Web performanslarına göre Türkiye’deki lider haber mecra-
ları (Temmuz 2023)

Online haber sitesi Sıra Aylık ziyaretçi sayısı

Hürriyet 12 130.8M

Sabah 13 93.2M

Milliyet 15 96.1M

Sözcü  16 99.6M

Mynet31 18 96.0M
Kaynak: Similarweb.com’dan araştırmacı tarafından derlenmiştir. M: Milyon

Web performanslarına göre muhalif haber mecraları (Tem-
muz 2023)

Online haber sitesi Sıra Aylık ziyaretçi sayısı

Sözcü 16 38.2M

Yeni Çağ 20 19.3M

Cumhuriyet 37 20.4M

Gerçek Gündem 63 7.2M

OdaTV 73 7.9M

Duvar 93 6.5M

T24 96 5.9M

Halk TV 103 5.9M

Birgün 114 5.7M

Tele1 190 2.1M

Diken 223 3.2M

Milli Gazete 307 2.5M

31	 1999’da kurulan mynet.com, klasik bir haber sitesi olmayıp, haberin yanı sıra 
oyun, magazin, spor gibi çeşitli konularda popüler Türkçe içerik hizmeti su-
nan bir internet portalıdır.



38

Artı Gerçek 374 1.4M

Sol haber N/A 1.4M

Oksijen 400 984.5K

Evrensel 862 1.2M

KRT TV 1600 111.2K

Medyascope 1700 497.8K

Bianet 2500 487.8K

Anka Ajansı 5300 118.4K

Mezopotamya Ajansı 12200 60.3K

Flash Haber 52400 17.1K
Kaynak: Similarweb.com’dan araştırmacı tarafından derlenmiştir. 

M: Milyon, K: Bin

Yabancı içerik platformları

Buraya kadar daha çok yurttaşların ülke ve dünya olayları 
hakkında doğru, yeterli, güvenilir bilgi edinmelerinin önünde-
ki engellerden ve olanaklardan söz ettik. Ancak özellikle genç 
nüfusun bilgi kaynağı olan sosyal medya ve diğer içerik plat-
formları geleneksel bilgi kaynaklarından çok daha fazla işlev 
üstlenmiş görünmektedir. Bu alanın iyi bir haritasının ve geniş 
kapsamlı bilimsel çalışmaların yokluğuna rağmen erişebildiği-
miz açık kaynaklar yine de ipuçları sunmaktadır.

Türkiye’de faaliyette olan yabancı dijital içerik platformları

İsim Pazara Giriş Sahipler

Amazon Prime Video 2020 Jeff Bezos

Bein connect 2017 Tamim bin Hamad es-Sani

Disney+ 2022 Walt Disney

Netflix 2016 Reed Hastings, Marc Randolph

Youtube Premium 2014 Google



OTORİTER NEOLİBERALİZM KISKACINDA ALTERNATİF MEDYA

39

Türkiye’den de erişilebilen, “internet ortamından isteğe 
bağlı yayın hizmeti veren” yabancı içerik platformları Netflix, 
Amazon Prime, Hulu, Deezer, Apple TV Plus, HBO, Prime Vi-
deo, Disney Plus, Spotify gibi küresel medya şirketleridir. Son 
yasal düzenlemelerle birlikte iktidar, bu kurumlara hem içerik 
hem de finans konusunda doğrudan denetim getirmektedir. Yu-
karıda bahsettiğimiz 2019 tarihli yönetmelikle birlikte internet 
üzerinden yayın yapan yerli ya da yabancı bütün kuruluşlar, 
RTÜK’ten lisans almadan hizmet verememektedir. İnternetten 
yayın yapan kuruluşlar; radyo için 10 bin TL, televizyon yayını 
için 100 bin TL ve internet üzerinden isteğe bağlı yayın hizmeti 
yayını için de 100 bin TL lisans ücreti ödemek zorundadır. Yıllık 
gelirlerinin binde beşini RTÜK’e aktarmaları gereken internet 
yayıncıları, “yayın iletim” için de yılda 100 bin TL ödemek ve 
uygunsuz bulunan içeriklerini yayın programından çıkarmak 
durumundadır.

2023 itibarı ile dünya çapında 238 milyon abonesi bulunan 
Netflix (BBC Türkçe, 2023) Türkiye’de de geniş bir izlerkitle ya-
ratmıştır. 2020 itibarı ile platformun Türkiye’de 1,7 milyon abo-
nesi varken bu sayı 2023’ün üçüncü ayında 2,6 milyon olarak 
kaydedilmiştir. (Flixpatrol, 2023). Netflix, iktidarın gayriahlaki 
ya da milli çıkarlara aykırı olarak gördüğü içeriklerin kaldırıl-
ması yönünde taleplere karşı çıkmamakta, yayın öncesinde dahi 
müdahaleye açık hale gelmiştir. Netflix’e yönelik ilk yaptırım, 
platformda yayınlanan Designated Survivor dizisinin 15 Temmuz 
darbe girişimine yer verilen 2. sezon 7. Bölümünün katalogdan 
çıkartılmasıdır (Grater, 2020). Ay Yapım tarafından Netflix için 
çekilen Aşk 101 adlı dizide eşcinsel olarak kurgulanan Osman 
karakteri, RTÜK’ün müdahalesi sonucunda heteroseksüel erkek 
olarak değiştirilmiştir (Şimşek ve Öç, 2020; Susma24, 2020).

2022’de Netflix’e rakip olarak Türkiye’de de faaliyete baş-
layan ve Haziran 2023 itibarı ile 50 bin abonesi bulunan Disney 
Plus da (Flixpatrol, 2023) kısa zamanda hedef haline getirilmiştir. 
İddiaya göre Ermeni lobisinin talebi üzerine, Türkiye Cumhuri-
yetinin 100. Kuruluş yıldönümü vesilesiyle çektiği Atatürk dizi-
sini yayından kaldırma kararı (Yeniçağ, 1.7.2023), hem iktidara 
muhalif milliyetçi Kemalist kesimlerin hem de iktidar çevrele-



40

rinin yoğun tepkisiyle karşılaşmıştır. Amerikan Ulusal Ermeni 
Komitesi’nin (ANCA) Atatürk dizisi ile ilgili sosyal medya pay-
laşımını ilk olarak 1 Temmuz 2023’te muhalif milliyetçi kesimin 
temsilcilerinden Yeni Çağ gazetesi gündeme getirmiş ve 2 Tem-
muz’da bütün yerli programları kaldıracağını duyuran Disney 
Plus’ın bu arada Atatürk dizisini de yayınlamama kararını bu 
paylaşımlarla ilişkilendirmiştir. Kararın duyulmasının ardından 
sosyal medyada Disney Plus’ı boykot paylaşımları yapılırken, 
AKP Milletvekili Hüseyin Yayman, bağımsız kurulların yet-
ki alanında olmasına rağmen “lisans iptali”, bant daraltma ve 
reklam yasağı gibi sansür tehditlerinde bulunmuştur (A Haber, 
3.8.2023). RTÜK Başkanı Ebubekir Şahin de sosyal medya hesa-
bından “Türkiye Cumhuriyeti’nin kurucusu Gazi Mustafa Ke-
mal Atatürk’ün en önemli toplumsal değer olduğunu” belirterek 
olay hakkında inceleme başlattıklarını duyurmuştur (Euronews, 
2.8.2023). Disney Plus, geniş ve ayrıntılı bir açıklama yapmamış 
ancak diziyi 29 Ekim 2023 tarihinde Türkiye’de sahibi olduğu 
Fox TV’den yayınlayacaklarını belirtmiştir.

Yeni Çağ, 2.8.2023

Yeni Çağ gazetesi, olayın gündemden düşmeye yüz tuttuğu 
bir tarihte, Disney’in mali sorunlarına vurgu yaparak, ilk habe-
rinde herhangi bir kanıt sunmaksızın ürettiği Ermeni lobisi tezi-
ni zayıflatan bir haber yayınlamıştır. Habere göre dünya çapında 
milyonlarca abone kaybeden Disney, “Atatürk’ün gazabına” uğ-
ramıştır! (Yeni Çağ, 10.8.2023).



OTORİTER NEOLİBERALİZM KISKACINDA ALTERNATİF MEDYA

41

Yerli dijital içerik platformları

Türkiye’de alternatif içeriklere yer verebilecek yerli “yeni ne-
sil içerik platformları” da gerek devletin sıkı denetimi, gerek plat-
form şirketlerinin ticari motivasyonları ve bağlı olarak erişimin 
belli gelir gruplarıyla sınırlı olması nedeniyle ifade özgürlüğü ve 
kamusal hizmet açısından parlak görünmemektedir. Özerklik ve 
ifade özgürlüğü konusunda umut veren bazı girişimler kısa süre 
sonra hükümetle sorunsuz ilişki kurabilecek yerli ya da yabancı 
şirketlere satılmaktadır. 2019’da Beyn Danışmanlık bünyesinde 
kurulan yeni nesil video içerik platformu Gain böyle bir örnektir. 
Büyük bir boya şirketinin varisi olan Gözde Akpınar, şirketi 
2019’da bir Japon boya firmasına satarak (Demiral, 2021) internet 
üzerinden özgün içerik yayınlayan Gain Medya’yı kurmuştur. 
Yayın akışını liberal içeriklerle ve NTV’nin eski yöneticisi Cem 
Aydın, Mirgün Cabas, Duygu Demirdağ gibi muhalif bilinen ha-
bercilerle kurgulayan platform kısa sürede sınırlı da olsa sadık 
bir izleyici kitlesi yaratmıştır. Ancak Cumhurbaşkanlığı seçimle-
ri sürecinde hâkim medyanın aksine ağırlıklı olarak muhalefete 
yer veren Gain Medyanın, Haziran 2023’te RAMS inşaat grubu-
na satıldığı açıklanmıştır (Cumhuriyet, 1.6.2023; Akbaş, 2023).32 
Satışla birlikte Cabas ve Demirdağ gibi ekran yüzleri platforma 
veda etmiş, yeniden oluşturulan yönetim kuruluna pek çok ba-
kımdan ilginç kişiler getirilmiştir: Milliyetçi görüşleriyle bilinen 
Babala TV’nin sahibi Oğuzhan Uğur, akademisyen Deniz Ülke 
Arıboğan, AKP Ankara İl yönetiminden netvizyon’un sahibi Ce-
malettin Kömürcü, Yahudi bir ailenin İstanbul’daki yaşamından 
kesitler sunan meşhur Kulüp dizisinin yaratıcısı Rânâ Denizer, 
Merkez Bankası eski başkan yardımcısı Erkan Kilimci, kripto 
para konusunda uzman girişimci avukat Kadir Kurtuluş, tarih 
araştırmacısı Behice Tezçakar Özdemir. (Habertürk, 19.7.2023). 

32	 Satışı takip eden günlerde platformun aylık ücreti 34,90 TL’den 99 TL’ye yük-
seltilmiştir. (İçözü, 2023)



42

Bazı ulusal dijital içerik platformları

İsim Pazara Giriş Sahipler

BluTV 2015 Doğan Holding33

Exxen 2021 Acun Ilıcalı

Gain 2019 RAM

Mubi 2007 Efe Çakarel

PuhuTV 2016 Doğuş Holding

Tabi 2023 TRT

Ne yapmalı?

Türkiye Cumhuriyeti yüzüncü kuruluş yılını idrak ederken, ül-
kenin içinde bulunduğu siyasi, iktisadi, kültürel koşullar tarih 
boyunca ufukta görülen/gösterilen demokratik rejimden çok 
uzaktır. Onunla başlamamışsa bile kadim Türk sağından devral-
dığı Sünni Müslümanlığa yaslanan otoriter muhafazakârlığı hat 
safhaya getiren AKP iktidarı, demokratik iletişimin vazgeçilmez 
bileşenlerinden özgür medyadan kalanları da tasfiye etmektedir. 
Bu koşullara karşı çıkarak alternatif bir iletişimi mümkün kıl-
maya çalışan girişimler, karşı karşıya olduğu baskılara güçlükle 
direnebilmekte ve hakiki bir alternatif yaratamamaktadır. Zayıf-
lığın nesnel gerekçelerini değiştirmek, bir bütün olarak siyaset 
alanının görevidir ama burada sınırlandırıcı kimi öznel gerekçe-
ler de söz konusudur ve bunlarla başa çıkmak bazı durumlarda 
diğerine nazaran daha mümkün olabilir. Kanımızca demokratik 
bir iletişim/medya anlayışıyla yola çıkan alternatif girişimler; 
hâkim medya ortamını ve günlük hayatında sadece bu ortamın 
havasını soluyan geniş halk kesimlerini dikkatle incelemeli, bir-
takım varsayımların ötesine giderek yaygın okur/izleyici araş-
tırmaları yapmalı, politik olan ile özel olan arasındaki ilişkilerin 
kendi varlıklarını nasıl belirlediği üzerine yeterli bir düşünüm-
sel faaliyet içine girmelidirler.

Demokrasiyi alenen tasfiye halindeki bir sisteme karşı mü-
cadele sadece medya ile olmayacaktır elbette. Ancak herhangi 33	 2021’de Discovery, % 35 hisseyle ortak olmuştur.



OTORİTER NEOLİBERALİZM KISKACINDA ALTERNATİF MEDYA

43

bir demokrasi mücadelesinin demokratik medya olmaksızın 
gerçekleştirilebildiği de tarihte görülmemiştir. Dolayısıyla de-
mokrasi medya/iletişim mücadelesi bugün genel anlamda poli-
tikleşmeli, bir ölçüde de akademikleşmelidir. İyi yapılandırılmış 
bilimsel araştırmaların yön vereceği bir iletişimsel dayanışma 
şebekesi; birbirini dışlamayan eşgüdümlü üretim ve dağıtım fa-
aliyetlerini örgütleyebilir, bugüne ve bu topraklara özgülenmiş 
bir alternatif medyanın çalışma ilkelerini yeniden ortaya koya-
bilir ve böylelikle politik değişimin kaldıraçlarından biri olabilir, 
olmalıdır…



44

Kaynaklar
A Haber. 2023. Disney’in skandal ‘Atatürk’ dizisi kararı Meclis’e taşınıyor! 

https://www.ahaber.com.tr/gundem/2023/08/03/disneyin-skan-
dal-ataturk-dizisi-karari-meclise-tasiniyor-ak-parti-hatay-milletveki-
li-huseyin-yayman-acikladi-en-sert-yaptirimlar-uygulanacak 

Adaklı, Gülseren. 2017. Türkiye’de halkın ve gazetecilerin kamusal bilgiye 
erişimi: Tehlikeli teşebbüsler. Bianet. 10 Şubat. https://bianet.org/bia-
net/bianet/183486-turkiye-de-halkin-ve-gazetecilerin-kamusal-bilgi-
ye-erisimi-tehlikeli-tesebbusler 

Adaklı, Gülseren. 2020. Türkiye’de alternatif muhalif gazeteciliğin bazı 
esaslı sorunları üzerine. Etik Gazetecilik. https://etikgazetecilik.org/
blog/alternatif-muhalif-gazeteciligin-sorunlari-uzerine/ (erişim tarihi: 
13.9.2022) 

Akbaş, Yusuf. 2023. Yerli dijital içerik platformu GAİN, Rams Türkiye›ye 
satıldı. 25 Nisan. Donanım Haber.  https://www.donanimhaber.com/
yerli-icerik-platformu-gain-rams-turkiye-ye-satildi--162984 

Akdeniz, Yaman ve Güven, Ozan (2023). Engelliweb 2022. Sulh Ceza Hâkimlik-
lerinin Gölgesinde Anayasa Mahkemesi. İfade Özgürlüğü Derneği.

Akdeniz, Yaman. 2022. Hafızamız Siliniyor. İnternet Sansürlerinin Unutulma 
Hakkı Boyutu. Sansürün 50 Tonu – 1.  İfade Özgürlüğü Derneği. https://
ifade.org.tr/reports/UnutulmamaHakki_2021.pdf 

Akdeniz, Yaman. 2023. Elon Musk is playing a risky game with the Turkish 
Government. Slate. 18 Mayıs, https://slate.com/technology/2023/05/
turkey-elections-twitter-free-speech.html 

Akın, Doğan. 2017. “Gazeteci” Alev Coşkun, “Fethullahçı” Cumhuriyet’e 
karşı! T24. , 28 Eylül. https://t24.com.tr/yazarlar/dogan-akin/gazete-
ci-alev-coskun-fethullahci-cumhuriyete-karsi,18167 

Akinan, Serdar ve Adnan Bulut. 2019. Mazbata: Türkiye’yi Sarsan 84 Günün 
Hikâyesi. İstanbul: Halk Kitabevi.

Altaylı, Fatih. 2021. O görüntüyü yayına kim verdi. Habertürk. 22 Temmuz. ht-
tps://www.haberturk.com/yazarlar/fatih-altayli-1001/3140688-o-go-
runtuyu-yayina-kim-verdi 

Aşık, Ozan. 2023. Divergence or Convergence between Mainstream and 
Independent Journalism in Turkey? The Coverage of Operation Peace 
Spring. Joe F. Khalil vd. (derl.). Media Policy in the MENA içinde. s. 205-
218. Wiley&Sons

Atay, Erdem. 2022. CHP’nin Anadolu Ajansı: ANKA (1)… 31 Ekim. https://
www.veryansintv.com/yazar/erdem-atay/kose-yazisi/chpnin-anado-
lu-ajansi-anka-1-hollywood-bile-boyle-film-yapamaz/

Bakar, Hakan. 2023. Alternatif Bir Yayıncılık Türü Olarak Kitlesel Fonlamalı 
Gazetecilik: Türkiye’deki Örnekleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Akde-
niz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.  Gazetecilik Anabilim Dalı. 
Antalya.



OTORİTER NEOLİBERALİZM KISKACINDA ALTERNATİF MEDYA

45

BBC Türkçe. 2020. Facebook, Instagram, Periscope, TikTok, YouTube, Twit-
ter: Türkiye’de temsilcilik açmayan sosyal medya platformlarına 10’ar 
milyon TL ceza kesildi. 4 Kasım. https://www.bbc.com/turkce/haber-
ler-dunya-54793535 

BBC Türkçe. 2020. Netflix’in Cuties (Minnoşlar) adlı yapımı için RTÜK’ten 
‘katalogdan çıkarılsın’ kararı. 3 Eylül. https://www.bbc.com/turkce/
haberler-turkiye-54013149 

BBC Türkçe. 2021. Gazeteci Ruşen Çakır’dan fon tartışmalarıyla ilgili açıkla-
ma: ‘Özgür gazetecilikle verdiğimiz rahatsızlık için özür dilemiyoruz’. 
https://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-57930434 

BBC Türkçe. 2023. Gazeteci Barış Pehlivan beşinci kez hapse girdi. 16 Ağus-
tos. https://www.bbc.com/turkce/articles/czdv9vz1pjlo

BBC Türkçe. 2023. Netflix’in abone sayısı, şifre paylaşımının sona ermesiyle 
‘sıçradı’. 20 Temmuz. https://www.bbc.com/turkce/articles/c4nlke-
2gvmjo  

Bianet. 2023. The Economist ‘yaklaşan diktatörlüğü’ kapağına taşıdı, 
Altun tepki gösterdi. 20 Ocak. https://m.bianet.org/bianet/siya-
set/273074-the-economist-yaklasan-diktatorlugu-kapagina-tasidi-al-
tun-tepki-gosterdi 

Bildircin, Mustafa. 2021. Her taşın altında ‘beşli çete’ var. Birgün. https://
web.archive.org/web/20210525080807/https://www.birgun.net/ha-
ber/her-tasin-altinda-besli-cete-var-345865

Bildirici Faruk, 2023. “Para karşılığı haber”in öyküsü ve Cumhuriyet’e so-
rular. Kişisel blog. 15 Haziran. https://farukbildirici.com/para-karsili-
gi-haber-in-oykusu-ve-cumhuriyet-e-sorular/ 

Bildirici Faruk, 2023. CHP ve Halk TV anlaşmasındaki etik ihlaller. Kişisel 
blog. 25 Temmuz. https://farukbildirici.com/chp-ve-halk-tv-anlasma-
sindaki-etik-ihlaller/ 

Bildirici, Faruk, 2023. Erdoğan ve Kılıçdaroğlu’nun özel TV programları 
analizi. Kişisel blog. 14 Nisan. https://farukbildirici.com/ozel-tv-prog-
ramlari-analizi/  

Bildirici, Faruk. 2021. Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın konuşurken uyuklaması 
haberdir. Kişisel blog. 24 Temmuz https://farukbildirici.com/cumhur-
baskani-erdogan-in-konusurken-uyuklamasi-haberdir/ 

Birgün. 2023. “Cumhurbaşkanına hakaret” ve “hükümeti aşağılama” suçla-
masıyla geçen yıl tam 16 bin 753 kişi ceza mahkemelerinde hâkim karşı-
sına çıkarıldı. 9 Nisan. https://www.birgun.net/haber/cumhurbaska-
nina-hakaret-davasi-2022de-rekor-kirdi-428199 

Bruff, Ian. 2014. The Rise of Authoritarian Neoliberalism. Rethinking 
Marxism: A Journal of Economics, Culture & Society. 26, no. 1 (): 113–129

CİB. 2022. İletişim Başkanlığı bünyesinde Dezenformasyonla Mücadele 
Merkezi oluşturuldu. 5 Ağustos. https://www.iletisim.gov.tr/turk-
ce/haberler/detay/iletisim-baskanligi-bunyesinde-dezenformasyon-
la-mucadele-merkezi-olusturuldu 



46

CNN Türk. 2017. Sabah ve ATV Çalık Grubu’na geçti. 14 Kasım. https://
www.cnnturk.com/2008/ekonomi/genel/04/22/sabah.ve.atv.calik.
grubuna.gec5/451602.0/index.html 

Cumhuriyet. 2022. Kayyum sonrası yayın hayatını sonlandırmıştı: Flash 
TV’nin sahibinden çok sert ‘Flash Haber’ çıkışı. 20 Nisan. https://www.
cumhuriyet.com.tr/turkiye/kayyum-sonrasi-yayin-hayatini-sonlandir-
misti-flash-tvnin-sahibinden-cok-sert-flash-haber-cikisi-1927742 

Cumhuriyet. 2015. Aydın Doğan’ın bu fotoğrafına 12 yıl altı aya kadar ha-
pis istendi. 29 Temmuz. https://www.cumhuriyet.com.tr/haber/ay-
din-doganin-bu-fotografina-12-yil-alti-aya-kadar-hapis-istendi-333437  

Cumhuriyet. 2015. Bahçeli: MİT TIR’ları AKP’nin elinde patlamıştır. 30 Mayıs. 
https://web.archive.org/web/20220803104302/https://www.cumhu-
riyet.com.tr/haber/bahceli-mit-tirlari-akpnin-elinde-patlamistir-288241  

Cumhuriyet. 2016. Cumhuriyet teslim olmaz. 4 Ekim. http://www.cumhuri-
yet.com.tr/haber/cumhuriyet-teslim-olmaz-609529

Cumhuriyet. 2023. BluTV ve Gain’den üyelik ücretlerine zam. 13 Ağustos.  
https://www.cumhuriyet.com.tr/ekonomi/blutv-ve-gainden-uye-
lik-ucretlerine-zam-2108214

Cumhuriyet. 2023. GAİN Kurucusu Gözde Akpınar görevinden ayrıldı. 1 Ha-
ziran. https://www.cumhuriyet.com.tr/ekonomi/gain-kurucusu-goz-
de-akpinar-gorevinden-ayrildi-2086763 

Cüzdan, Vecihi. 2023. Kronoloji: 6 Şubat depremlerinin altıncı ayı. 6 Ağus-
tos. Bianet. https://bianet.org/bianet/toplum/282356-kronoloji-6-su-
bat-depremlerinin-altinci-ayi 

Çağlar, İsmail vd. 2019. Uluslararası Medya Kuruluşlarının Türkiye Uzantıları. 
SETA.

Demiral, Elif Ergu. 2021. “Medya 10 yıldır aklımdaydı”. Oksijen. 12 Mart. 
https://gazeteoksijen.com/yazarlar/elif-ergu-demiral/medya-10-yil-
dir-aklimdaydi-16615 

Digital Age. 2020. Netflix Türkiye abone sayısı ve elde edilen gelir açıklandı. 
17 Haziran. https://web.archive.org/web/20200920003204/https://
digitalage.com.tr/netflix-turkiye-abone-sayisi-ve-elde-edilen-gelir-
aciklandi/ 

Dokuz8Haber. 2022. Uluslararası basın özgürlüğü grupları Türkiye’de mec-
lise sunulan dezenformasyon yasa tasarısını kınadı. 6 Ekim. https://
www.dokuz8haber.net/uluslararasi-basin-ozgurlugu-gruplari-turkiye-
de-meclise-sunulan-dezenformasyon-yasa-tasarisini-kinadi 

Dragomir, Marius ve Astrid Söderström. 2022. The State of State Media. A Glo-
bal Analysis of the Editorial Independence of State Media Based on the State 
Media Matrix. Media and Journalism Research Center.

Dragomir, Marius. 2018. Control the money, control the media: How govern-
ment uses funding to keep media in line. Journalism. Sayı:- 19(8). S. 1131 
–1148.

Dündar, Can. 2015. Cumhuriyet. Cumhuriyet. 10 Şubat.



OTORİTER NEOLİBERALİZM KISKACINDA ALTERNATİF MEDYA

47

Dündar, Can. 2016. Veda vakti. Cumhuriyet. 15 Ağustos.
Eğin, Oray. 2011. İmha planı. Medya Nasıl Çökertilir. İstanbul: Destek Ya-

yınları.
Erdem, Kemal. 2023. Depremde 430 bin personele sahip TSK’dan yeterin-

ce faydalanılmıyor mu? Independent Türkçe. 7 Şubat. https://www.
indyturk.com/node/608066/haber/depremde-430-bin-personele-
sahip-tskdan-yeterince-faydalanılmıyor-mu

Ersoy, Varol. 2023. Muhalif seçmen siyasete küstü, izlenme oranları alarm 
veriyor. Medyaradar. 21 Ağustos. https://www.medyaradar.com/mu-
halif-secmen-siyasete-kustu-izlenme-oranlari-alarm-veriyor-halk-tv-
den-rekor-izleyici-kaybi-makale-2139320 

Euronews. 2019. Sözcü gazetesi yazarları Emin Çölaşan ve Necati Doğru’ya 3 
yıl 6 ay hapis cezası. 27 Aralık. https://tr.euronews.com/2019/12/27/
sozcu-gazetesi-yazarlar-emin-colasan-ve-necati-dogru-ya-3-y-l-6-ay-ha-
pis-cezasi 

Euronews. 2022. DW ve VOA’nın Türkçe yayınları neden engellendi, 
Türkiye›den nasıl erişebilirsiniz? 1 Temmuz. https://tr.euronews.
com/2022/07/01/dw-ve-voanin-turkce-yayinlari-neden-engellendi-
turkiyeden-nasil-erisebilirsiniz 

Euronews. 2023. Disney+’ın Atatürk dizisini iptal etmesine Türkiye’den tep-
ki geldi. https://tr.euronews.com/2023/08/02/disneyin-ataturk-dizisi-
ni-iptal-etmesine-turkiyeden-tepki-geldi 

Evrensel. 2022. İnternet yayınlarına sansür yönetmeliği Resmi Gazete’de ya-
yımlandı. 1 Ağustos. https://www.evrensel.net/haber/384094/inter-
net-yayinlarina-sansur-yonetmeligi-resmi-gazetede-yayimlandi 

Flixpatrol. 2023. Top Streaming Services by Subscribers in Turkey. https://
flixpatrol.com/streaming-services/subscribers/turkey/ (erişim tarihi: 5 
Ağustos 2023)

Gerçek Gündem. 2023. Oda TV’nin tartışma yaratan haberine Barış Terkoğlu 
ve Barış Pehlivan’dan jet yanıt! 24 Temmuz. https://www.gercekgun-
dem.com/medya/oda-tvnin-tartisma-yaratan-haberine-baris-terkog-
lu-ve-baris-pehlivandan-jet-yanit-430916 

Göktaş, Kemal. 2023. ANKA Yönetim Kurulu Başkanı Atabaş, Kısa Dal-
ga’nın sorularını yanıtladı. Söyleşi. 17 Mayıs. Kısa Dalga. https://
kisadalga.net/haber/detay/anka-yonetim-kurulu-baskani-atabas-ki-
sa-dalganin-sorularini-yanitladi-ne-yapiliyorsa-sandiga-gelinceye-ka-
dar-yapiliyor_68666 

Görgülü, Eray. 2022. RTÜK, bir yıldaki 20,5 milyon TL’lik cezanın yüzde 
75’ini, yedi kanala kesti. T24. 29 Aralık. https://t24.com.tr/haber/
rtuk-bir-yildaki-20-5-milyon-tl-lik-cezanin-yuzde-75-ini-7-kanala-kes-
ti-konuralp-rtuk-un-ozgur-iradesi-kaybolmus-durumda,1081893 

Grater, Tom. 2020. Netflix Pulls ‘Designated Survivor’ Episode In Turkey 
Following Government Censor Demand. Deadline. 30 Nisan. https://
deadline.com/2020/04/netflix-pulls-designated-survivor-episode-tur-
key-government-censor-demand-1202922281/ 



48

Guaaybess, Tourya. 2023. The Political Impact of Media Confluence. Joe F. 
Khalil vd. (derl.). Media Policy in the MENA içinde. s. 91-106. Wiley&-
Sons.

Güven, Cevheri. 2022. Nuhun köpekleri: Beşli ifşa. Kişisel Youtube Kanalı. 
11 Eylül. https://www.youtube.com/watch?v=dB4QocbO-Lg https://
twitter.com/cevheriguven/status/1568865265005494274?s=20&t=XsG-
MNg-ttxscMO74-d8y6Q  

Habertürk. 2023. GAİN’in yeni yönetim kurulu oluşturuldu. 19 Temmuz. 
https://www.haberturk.com/gain-in-yeni-yonetim-kurulu-olusturul-
du-3608216-magazin 

Hacaloğlu, Hilmi. 2022. RTÜK’ten VOA ve 2 Yayın Kuruluşuna 3 Günlük 
Süre. 9 Şubat. VOA Türkçe. https://www.voaturkce.com/a/rtukten-vo-
a-ve-2-yayin-kurulusuna-3-gunluk-sure/6434005.html 

Hacaloğlu, Hilmi. 2023. “VOA Türkçe’ye erişim engeli kararı aslında san-
sür”. VOA Türkçe. https://d33vxfhewnqf4z.cloudfront.net/a/voa-turk-
ce-erisim-engeli-karari-aslinda-sansur/7247909.html 

https://www.medyafaresi.com/haber/kilicdaroglunun-ortagi-krt-dosya-
sinda-neler-var-neler-paralar-paralar/1013685 

ICIJ. 2023. Malta corporate registry. Paradise Papers. https://offshoreleaks.
icij.org/nodes/56093460 (erişim tarihi: 4 Ağustos 2023)

Ilıcak, Nazlı. 2011. Halk TV’nin satışının ardındaki dolaplar. Sabah. 12 Mart. 
https://www.sabah.com.tr/yazarlar/ilicak/2011/03/12/halk_tvnin_
satisinin_ardindaki_dolaplar 

İçözü, Tuğçe. 2023. BluTV ve Gain abonelik ücretlerine zam yaptı. Webrazzi. 
14 Ağustos. https://webrazzi.com/2023/08/14/blutv-ve-gain-zam/ 

İfade Özgürlüğü Derneği (İÖD). 2023. EngelliWeb Raporu. https://ifade.org.
tr/yayinlar/rapor-kitap-calismalari/ (erişim tarihi: 11.8.2023)

Karabağ, Gülçin. 2020. Kılıçdaroğlu’nun “Beşli çete” dediği holdingler Cen-
giz, Limak, Kalyon, Kolin ve Makyol’un aldığı kamu ihaleleri. Medyasco-
pe. 14 Aralık. https://web.archive.org/web/20201214192216/https://
medyascope.tv/2020/12/14/kilicdaroglunun-besli-cete-dedigi-hol-
dingler-cengiz-limak-kalyon-kolin-ve-makyolun-aldigi-kamu-ihaleleri/  

Medya Koridoru. 2020. Sözcü gazetesinin yeni sahibi hangi yabancı ortaklı 
şirket oldu? 18 Kasım. https://www.medyakoridoru.com/koridor-o-
zel/medyakoridorundan-yilin-medya-bombasi-sozcu-gazetesinin-ye-
ni-sahibi-hangi-yab-21986/

Mezopotamya Ajansı. 2023. Seçim öncesi gazeteci, siyasetçi, hukukçu ve sa-
natçılara operasyon: Çok sayıda gözaltı. 25 Nisan. https://mezopotam-
yaajansi35.com/tum-haberler/content/view/205884 

Mezopotamya Ajansı. 2023. DFG’den Ağustos raporu: Tutuklu gazeteci sayısı 
59. 3 Eylül. http://mezopotamyaajansi35.com/GUNCEL/content/
view/217728?page=2 

OdaTV. 2021. Amerikan vakfı Türkiye’de hangi medyaya ne para verdi... 
Rekor 476 bin dolar ile Medyascope. 21 Temmuz. https://www.odatv4.



OTORİTER NEOLİBERALİZM KISKACINDA ALTERNATİF MEDYA

49

com/siyaset/amerikan-vakfi-turkiyede-hangi-medyaya-ne-para-ver-
di-21072115-217749 

OdaTV. 2023. Türk Savunma Teşkilatı CHP’den para alan gazeteciler id-
diasını ortaya attı. 24 Temmuz. https://www.odatv4.com/guncel/
turk-savunma-teskilati-chp-den-para-alan-gazeteciler-iddiasini-orta-
ya-atti-hepsine-actik-sorduk-kimler-sinirlendi-kimler-yanit-verme-
di-kimler-kabul-etti--78165045 

Oğur, Yıldıray. 2021. Bütün bunlar için Teksaslı bir aileyi suçlayabilir miyiz? 
Karar. 24 Temmuz. https://www.karar.com/yazarlar/yildiray-ogur/
butun-bunlar-icin-teksasli-bir-aileyi-suclayabilir-miyiz-1590139  

Öcal, Hakkı. 2023. The Economist: Outrageous claims without a single pro-
of. 20 Ocak. Daily Sabah. https://www.dailysabah.com/opinion/colum-
ns/the-economist-outrageous-claims-without-a-single-proof 

RTÜK Haberler. 2020. RTÜK’ten Netflix’e Ceza. 3 Eylül. https://www.rtuk.
gov.tr/rtukten-netflixe-istismar-cezasi/3041 

Sabah. 2021. ABD’nin iktidar karşıtı kurumlara para desteğine tepki yağdı: 
Bu buz dağının görünen kısmı! 22 Temmuz. https://www.sabah.com.
tr/gundem/2021/07/22/sabah-comtr-ozel-abdnin-iktidar-karsiti-ku-
rumlara-para-destegine-tepki-yagdi-bu-buz-daginin-gorunen-kismi?-
paging=2  

Sağkal, Sarp. 2023. ‘Son düşüncemiz yaptırım’ demişti: RTÜK’ten rekor 
ceza. Cumhuriyet. 3 Nisan. https://www.cumhuriyet.com.tr/siyaset/
son-dusuncemiz-yaptirim-demisti-rtukten-rekor-ceza-2067496 

Satmış, Doğan. 2021. Oktay Ekşi’nin anıları ve MİT’çi gazeteciler. 26 Kasım. 
https://www.ngazete.com/oktay-eksinin-anilari-ve-mitci-gazeteci-
ler-107374h.htm 

Sayın, Ayşe. 2020. Sosyal medya düzenlemesi: Bugün yürürlüğe giren yeni 
yasa neleri kapsıyor, muhalefet ne diyor? BBC Türkçe. 22 Temmuz. htt-
ps://www.bbc.com/turkce/haberler-turkiye-53494816 

Şahin, Hakan. 2023. 6 Şubat Depremi, TSK ve Askerî Sağlık Sistemi. 7 Şubat. 
Politikyol. https://www.politikyol.com/6-subat-depremi-tsk-ve-aske-
ri-saglik-sistemi/ 

Şardan, Tolga. 2023. Askerin deprem görevine çıkması neden gecikti, 
depremlerin merkezi Maraş’ta neden emniyet müdürü yoktu? T24. 
24. Şubat. https://t24.com.tr/yazarlar/tolga-sardan-buyutec/aske-
rin-deprem-gorevine-cikmasi-neden-gecikti-depremlerin-merkezi-ma-
ras-ta-neden-emniyet-muduru-yoktu,38853  

Seçkin, Müşerref. 2023. Aslı Baykal’a Şok Halk TV Davası: Emanete İhanet 
Etti. Medya Faresi. 5 Nisan. https://www.medyafaresi.com/haber/as-
li-baykala-sok-halk-tv-davasi-emanete-ihanet-etti/1010713

Semercioğlu, Cengiz. 2012. Diplomatic and linguistic roadblocks keep 
Al Jazeera Turkish from airing. 8 Nisan. https://web.archive.org/
web/20121006155722/http://worldcrunch.com/source-partner/cultu-
re-society/diplomatic-and-linguistic-roadblocks-keep-al-jazeera-turkis-
h-from-airing/c3s5043/#.ULEGg4fJQbR 



50

Semercioğlu, Cengiz. 2012. El Cezire Türkiye, PKK’ya ne diyecek? Hürriyet. 
30 Mart. https://www.hurriyet.com.tr/el-cezire-turkiye-pkk-ya-ne-di-
yecek-20234565 

Sezerer, Semin. 2014. Ciner Grubu’nun kolları nerelere uzanıyor? Diken. 6 
Şubat. https://www.diken.com.tr/ciner-grubu-medya-disinda-han-
gi-alanlarda-faaliyet-gosteriyor/ 

Susma24. 2020. AKP’li Mahir Ünal’dan Aşk101 sansürü itirafı. 7 Temmuz. 
https://susma24.com/akpli-mahir-unaldan-ask101-sansuru-itirafi/  

Şimşek, Berza ve Öç, Efe. 2020. Aşk 101 Osman: RTÜK yetkilisine göre Netf-
lix ile görüşmeler sonucu karakter değiştirildi. BBC Türkçe. 9 Temmuz. 
https://www.bbc.com/turkce/haberler-turkiye-53354391 

T24. Cumhuriyet Vakfı’ndan Cumhuriyet gazetesi yönetimine suç duyu-
rusu: Çikolata kutusunda gelen paralar karşılığında kasıtlı haberler 
yapıldı! https://t24.com.tr/haber/cumhuriyet-vakfi-ndan-cumhuri-
yet-gazetesi-yonetimine-suc-duyurusu-cikolata-kutusunda-gelen-para-
lar-karsiliginda-kasitli-haberler-yapildi,1114205 

Takvim. 2022. Para ABD’den kirli algı operasyonları tetikçi medyadan! 24 
Mart. https://www.takvim.com.tr/guncel/2022/03/24/para-abd-
den-kirli-algi-operasyonlari-tetikci-medyadan-guncel-fon-listesi-yayin-
landi-kknin-bagimsiz-dedigi-medyascope-listede 

Tekeli, İlhan. 1984. Sunuş. Türkiye’de ve Dünyada Yaşanan Ekonomik Bunalım, 
İ. Tekeli vd. der. Ankara: Yurt. 7-28.

Terkoğlu. Barış. 2019. Flash TV’nin karartılmasının sırrı. Cumhuriyet. 7 Mart. 
https://www.cumhuriyet.com.tr/yazarlar/baris-terkoglu/flash-tv-
nin-karartilmasinin-sirri-1281383

TGS. 2022. Dezenformasyonla Mücadele Merkezi hakkında bilgi istiyoruz. 
24 Ekim. https://tgs.org.tr/dezenformasyonla-mucadele-merkezi-hak-
kinda-bilgi/  

TGS. 2023. İstinaf da kabul etti: Hürriyet’te yetki TGS’nin! 14 Haziran. htt-
ps://tgs.org.tr/istinaf-da-kabul-etti-hurriyette-yetki-tgsnin/ 

The Economist. 2023. Turkey could be on the brink of dictatorship. President 
Erdogan could tip his country over the edge. 19 Ocak. https://www.
economist.com/leaders/2023/01/19/turkey-could-be-on-the-brink-of-
dictatorship  

TRT Haber. 2020. Sosyal medya devleri Türkiye temsilcilerini atadı. 26 Ekim. 
https://www.trthaber.com/haber/ekonomi/sosyal-medya-devle-
ri-turkiye-temsilcilerini-atadi-566084.html 

Türkden, Ferdi. 2022. İletişim Başkanlığı bünyesinde Dezenformasyon-
la Mücadele Merkezi oluşturuldu. Anadolu Ajansı. 5 Ağustos. https://
www.aa.com.tr/tr/gundem/iletisim-baskanligi-bunyesinde-dezenfor-
masyonla-mucadele-merkezi-olusturuldu/2654072 

Ungerleider, Neal. 2011. Al Jazeera, Stymied in U.S., Launching Turkis-
h-Only Channel. FastCompany. 9 Şubat. https://www.fastcompany.
com/1725643/al-jazeera-stymied-us-launching-turkish-only-channel 



OTORİTER NEOLİBERALİZM KISKACINDA ALTERNATİF MEDYA

51

Ünker, Pelin. 2017a. Sülale boyu off-shore... Paradise Papers’tan Binali Yıl-
dırım ve oğulları çıktı. Cumhuriyet. 5 Kasım. https://www.cumhuriyet.
com.tr/haber/sulale-boyu-off-shore-paradise-paperstan-binali-yildi-
rim-ve-ogullari-cikti-860396 

Yeni Çağ. 2023. Disney 3 ayda 11,7 milyon abone kaybetti. Atatürk’ün gazabı 
Disney’i vurdu. 10 Ağustos. https://www.yenicaggazetesi.com.tr/dis-
ney-3-ayda-117-milyon-abone-kaybetti-ataturkun-gazabi-695426h.htm

Yeni Çağ. 2023. Disney Plus Türk yapımlarını platformdan kaldırdı. 2 Tem-
muz. https://www.yenicaggazetesi.com.tr/disney-plus-turk-yapimla-
rini-platformdan-kaldirdi-682272h.htm 

Yeni Çağ. 2023. Disney’de Atatürk skandalı. Ermeni diasporasının baskısıyla 
Atatürk dizisini yayınlamayacaklar. 28 Temmuz. https://www.yenica-
ggazetesi.com.tr/disneyde-ataturk-skandali-ermeni-diasporasinin-bas-
kisiyla-ataturk-dizisini-691024h.htm 

Yeni Çağ. 2023. Ermeni lobisi Atatürk’e karşı harekete geçti. Disney’e skan-
dal sözlerle çağrı yaptı. 1 Temmuz. https://www.yenicaggazetesi.com.
tr/ermeni-lobisi-ataturke-karsi-harekete-gecti-disneye-skandal-sozler-
le-cagri-yapti-682089h.htm 

Yeni Çağ. 2023. RTÜK de Atatürk’e sahip çıktı. Kıyamet mi kopacak nedir? 
2 Ağustos. https://www.yenicaggazetesi.com.tr/rtuk-de-ataturke-sa-
hip-cikti-kiyamet-mi-kopacak-nedir-692624h.htm 

Yeni Şafak. 2020. Sözcü gazetesi sahibi ve yazarları hakkındaki davanın 
gerekçeli kararı açıklandı. 13 Ocak. https://www.yenisafak.com/gun-
dem/sozcu-gazetesi-sahibi-ve-yazarlari-hakkindaki-davanin-gerekce-
li-karari-aciklandi-3521623 

Yeni Şafak. 2021. CHP KRT’’yi 1 buçuk milyon dolara aldı. 9 Mayıs. https://
www.yenisafak.com/gundem/chp-krtyi-1-bucuk-milyon-dolara-
aldi-3622425 

Yıldız, Candan. 2023. Cumhuriyet gazetesi krizinde içeriden son dilek-
çe Basın Konseyi’nde. T24. 13 Temmuz. https://t24.com.tr/yazarlar/
candan-yildiz/cumhuriyet-gazetesi-krizinde-iceriden-son-dilekce-ba-
sin-konseyinde,40768 



Yazar Hakkında

Gülseren Adaklı, 1988 tarihinde Gazi Üniversitesi BYYO, Radyo 
ve Televizyon Bölümünden mezun oldu. 1988-1993 tarihleri ara-
sında TRT ve ATV gibi kuruluşların program-haber kadrolarında 
görev aldı. 1995 yılında çalışmaya başladığı Ankara Üniversitesi 
İletişim Fakültesinde iletişim kuramları, iletişimin ekonomi po-
litiği, iletişim ve medya tarihi gibi konularda dersler verdi. Tür-
kiye’de devletin Kürt halkına yönelik şiddet politikalarına son 
vermesini talep eden barış dilekçesine imza attığı için meslekten 
ihraç edildi. Neoliberalizm Çağında Türkiye’de Medya Endüst-
risi ve Medya Politikaları gibi kitapların yazarı veya editörüdür.



9 786057 882738

umagyayinumagvakfiumagyayin umagvakfi

umagduyurutwitter


